Hej, Celeron och Athlon skilljer sig oerhört mkt, så flaskhalsen här ligger mkt väl i Processorn. En processor med mkt cache arbetar ottroligt mkt bättre än en med lite i Er gamla server är uppskattningsvis 50% snabbare än den ni använder nu, Celeron duger inte för att köra server på, den korvar ihop sig för snabbt... Till skillnad på de övriga som pratar om processorer så skulle jag vilja slå ett slag för RAM och I/O. Dessa bitar brukar betyda betydligt mer än ren processorkraft när det kommer till servrar!Server inte tillräcklig?
Vet inte hur pass väl denna fråga är placerad, men tyckte nästan att detta forum passade bäst.
Jag driver sedan en tid tillbaka en portal/community. med c:a 6000 unika besökare/dag vilket gör att det krävs en ganska kraftfull server.
Vi hade en AMD Athlon Xp 2400+(2.0 ghz) med 1 Gb ram och 80 gb IDE hårddisk på en BBB lina. Allt flöt på och uppåt 600 medlemmar online samtiidgt var inget problem.
Men tydligen gillade inte Bredbandsbolaget att man hade privataservrar hos dem så vi blev avstängda. Har nu flyttat till ett webhotell med unlimited transfer på 100 Mbit lina.
Men ett nytt problem har dykit upp. Våran nya server, som ialafall jag trodde skulle hålla är en Celeron 2,0 Ghz, 512 ram, 2x 40 gb hårddisk. Loaden ligger på mellan 8.00 och 30.00 !!! i linux då.
Det som körs är en mysql databas som är c:a 700 mb stor, php 4.3.2(senaste) samt en ftp-server.
Skillnaden på den gamla och nya maskinne är att celeron har 8 kb i cache, amd hade 256, ram minnet är 512, istället för 1024.
Frågan då: Är det verkligen rimligt att det ska gå så här segt, eller är något felkonfigurerat?
Mvh
Joel Svensson
Silverplanet.seSv: Server inte tillräcklig?
cache. Exakt hur stor skillnaden blir kan jag inte svara på, men det kan mlt väl röra sig om flera %, sedan ligger det ju flaskhallsar i modekort, hårddiskar m.m.
//Johan NSv: Server inte tillräcklig?
Sv: Server inte tillräcklig?
Hur mycket av dina 512 MByte RAM används?
Vad är det för disksystem du hade på din förra server och vad är det för ett disksystem du har på din nya server? EIDE? SCSI? RAID? 0, 1, 5, 10? osv.
Nu kan jag inte Linux, så vad innefattas i "loaden"? Enbart processorkraft?