FRÅGA 1: > <b>FRÅGA 1:Uppdater program på Co-location-server utifrån?
Om det är så att man har sin server i en serverhall långt ifrån stället man bor på kan man då på något sätt installera program och uppdatera program ifrån datorn där hemma?
FRÅGA 2:
Hur mycket brukar webbhotellen ta för att uppdatera eller installera program på en co-location-server?
Om Pellesoftpelle läser detta. Hur gör du? Du har väll servern i Karlskrona men du bor väll inte där?Sv: Uppdater program på Co-location-server utifrån?
Om det är så att man har sin server i en serverhall långt ifrån stället man bor på kan man då på något sätt installera program och uppdatera program ifrån datorn där hemma?</b>
Senast jag kollade så hade jag 134 servrar som var övervakade och ett 20tal oövervakade. Dessa står i två olika serfer-hallar ett par kilometer ifrån där jag sitter så de adminas helt remote.
Lösningarna som vi använder är i första hand för daglig drift Terminal Services. Detta fungerar finfint för saker som filkopieringar och dylikt. Visst går det även att installera program den vägen, men oftast vill man sitta på den lokala sessionen när man gör det, så då använder vi IP-KVMs. Alltså en switch med speciella kablar för tangentbord/mus/skärm. Då använder man bara en liten applikation som går till IP-KVMen och så är det samma sak som om att man satt vid servern direkt.
Vi jobbar också hårt med MMC för att kunna utföra de vanligaste jobben mot servrarna, såsom att lägga till användare i grupper, läsa Event Loggar osv. En hel del kör vi även med RCMD (Remote DOS-fönster alltså) för att få upp en kommandotolk remote. På så vis installerar vi majoriteten av våra Service Pack/Hotfixar.
När vi installerar våra servrar (bootdiskett installation) mot installationsservar så kär vi med ERA-kort (Dell), Remote Board (Compaq) <och vad dom nu heter> (IBM). Dom korten har egna IP-adresser och sitter oftast fast på moderkortet. Till dom kan man surfa in och slå av/på strömmen på servern och sådana saker och även att montera den lokala datorns diskett-station som om den vore serverns och sådant.
En liten beskrivning på de verktygen jag använder när jag adminar mina servrar.