Jag har precis installerat IIS 5.2 på XP pro. Jag lyckas se min hemsida lokalt på adressen http://182.188.1.251 (exempel). Hur kommer jag då åt sidan externt? Behöver man skriva nr på porten tex : http://182.188.1.251:8080/index.html? Om du har en brandvägg aktiverad måste du öppna port 80, om du använder XP's egna brandvägg så måste du nog stänga av den, tror inte att det går att konfigurera den. Du stänger av den genom att gå till egenskaper för nätverk -> Avancerat, och därefter bocka av "Skydda min dator..." Om du kör IIS på standard port 80 så räcker det med mindoman.com eller ipnummret. Lycka till med IIS 5.2 Kör med något annat OS (ex. win2000/2003/linux) eller kör med en annan webbserver (ex. Apache) "Men tyvär har du inte alltid mer än rätt till 10 besöakre så ska du ha fler än 10 besöakre samtidigt till din dator rekomenderar jag win2003 Server." På XP och W2k så ligger det en spärr i OS på max 10 samtidiga anslutna användare. > <b>På XP och W2k så ligger det en spärr i OS på max 10 samtidiga anslutna användare.</b> okey. bra svarat :) <b>detta betyder då att jag måste installera win2k server om jag ska leka med IIS.</b>Nybörjare i IIS
Sv: Nybörjare i IIS
/MickeSv: Nybörjare i IIS
Om du kör på annan port så måste du skriva :portnummer tex mindoman.com:8080
Om du inte kör bakom router eller server vill säga, då måste du vidare befodra den trafiken till rätt data.. Men det är en annan historia...Sv: Nybörjare i IIS
Men tyvär har du inte alltid mer än rätt till 10 besöakre så ska du ha fler än 10 besöakre samtidigt till din dator rekomenderar jag win2003 Server.Sv: Nybörjare i IIS
Sv: Nybörjare i IIS
vadå bara 10 besökare? är det nåt knas med IIS och XP eller?Sv: Nybörjare i IIS
Detta för att "tvinga" folk över till serverversionerna av OS, vad jag vet så går det inte att gå förbi. Sv: Nybörjare i IIS
Bara som ett rent förtydligande; detta gäller WinXP Professional, då WinXP Home Edition inte har IIS, och Win2000 Professional, då serverversionen naturligtvis inte har några begränsningar!
> <b>Detta för att "tvinga" folk över till serverversionerna av OS, </b>
Vilket också är helt rätt! En klient används av användare, och är ingen server. En server har helt andra krav än en klient.
> <b>vad jag vet så går det inte att gå förbi. </b>
Stämmer bra det!Sv: Nybörjare i IIS
detta betyder då att jag måste installera win2k server om jag ska leka med IIS. får bli nästa projekt. }:>Sv: Nybörjare i IIS
Nej, de IIS-versionerna som finns med i Windows klient-OS är till för "lek" och utveckling, så om du bara vill testa dej fram fungerar det utmärkt. Vill du däremot hosta din site "skarpt" är det en server-variant som gäller (om du inte har väldigt få besökare då).
/Johan