Kan de bli problem med att ha USB istället för ethernet kort för anslutning till modem USB är i princip aldrig att rekomendera för den typen av anslutning. Att ha ett extern Modem är ju bra men det finns åxå interna, hur bra är dom. Du bör ju ha modemet så nära första uttaget i din lägenhet som möjligt. Det gör ett externt modem lättare att placera där. Jag föreslår att du köper ett externt modem med ethernet anslutning och sätter det i köket, köper en längre kabel och drar den till din dator i datorn har du ett nätverkskort... :) Kolla om du har fyrtrådskabel mellan telefonjacken. I så fall är det ganska enkelt att koppla om så att uttaget vid din dator blir det första. Dessa kablar är anpasade för normal telefontrafik och bör var så kor som möjligt. Det är därför bättre att placera modemet fid utaget och ha en lång ethernet kabel istället. Eller om du har råd gör du som jag för att slippa dra kabel, kör ett WLAN hemma dårå. Jag har ett telefonuttag i mitt rum men den är inte innkopplad. > <b>Måste modemet vara i huvudkontakten?</b> Om du inte har det i huvudkontakten så kan du få följande problem: Jag har fuskat lite hemma hos mig. Jag hade stora problem när modemet inte satt i första jacket eftersom jag hade en telefon inkopplad före modemet i slingan. Det viktiga är att modemet sitter i det första jacket som ANVÄNDS i bostaden, inte det första jacket som finns (tomma jack är bara detsamma som en kabelskarv). Jag har nu modemet i mitt "andra jack" och telefoner i tredje och fjärde och det funkar bra. Men, som sagts tidigare, kort telekabel ger bättre anslutning. Hmm jag har inte lust att ha en lång sladd från köket till mitt rum, varken telefon eller nätverk sladd Du kan ju flytta det själv! ;) Jag fick stora problem med störningar när jag inte satte adsl "skarven" i första jacket. I många bostäder har händige herr'n kopplat jack själv och då kan många fenomen uppstå, så jag håller med alla andra ADSL första jack . Jag har kollat med Telia, tar 280 kr per påbörjad halvtimme, kan ju inte tar mer en halvtimme. Min mor vill inte har några sladdar, det är därför jag ska öppna det jacket Visst kan jag skaffa mig radioLan men det blir ju dyrare än att flytta jacket :) Om man inte kan sätte upp ett "säkert" trådlöst mojs, bör man då skaffa det och "exponera" sig för grannarna? Sådär, flyttade huvudjacket med en förlängingsladdADSL Allmänt??
Tänkte kanske skulle skaffa USB modem eftersom man har gott om dom och har inte lust att trycka in ett nätverkskort till i burken.Sv: ADSL USB?
Då låser dig väldigt till att köra Windows. Du kan inte använda någon form av bredbandsrouter om du väljer det senare. Inte heller brukar det finnas drivrutiner till andra OS än just Windows.
Lägg ett par hundralappar på ett vettigt NIC istället!Sv: ADSL Allmänt??
Man slipper sladdar och extra nätverkskort??Sv: ADSL Allmänt??
Sv: ADSL Allmänt??
Exvis D-Link DI-614+ är en Wireless router som du kan använda, den har bitt billig nu.
Så du sätter ditt ADSL-modem vi inkommande telefon, drar en kort patchkabel mellan ADSL-modemet o DI-614+ sätter ett NIC i din dator exvis DWL-510 för din stationär eller DWL-610 för din laptop. Sen är det bara att köra, så slipper man skruva kabelkanaler o dona, för hur snyggt är det med löst liggandes UTP genom hela lägenheten *NOT*
/PeterhSv: ADSL Allmänt??
Min fråga är:
Måste modemet vara i huvudkontakten?Sv: ADSL Allmänt??
Alla rekomendationer säger bör och inte måste. Däremot kan du få en hel del tråkigiga problem om du inte använder första jacket! Så i praktiken, ja! Du ska använda första jacket och inget annat!Sv: ADSL Allmänt??
*Dålig anslutning pga. att telekablarna som du har inomhus i regel är sämre än de som ligger nergrävda
*Att anslutningen bryts varje gång någon form av tele-aktivitet görs med den vanliga telefonen...Sv: ADSL Allmänt??
/ DavidSv: ADSL Allmänt??
Ska kolla med Telia om det går att dom fyllar över första jacket till den i mitt rum när dom endå ska koppla in denSv: ADSL Allmänt??
Princip:
=====:|:======
= är då en kabel med två trådar, :|: är uttaget
Ett telefonuttag fungerar så att det sitter två strömbrytare i som normalt släpper igenom strömmen rakt från vänster till höger/höger till vänster (eller vad du vill, skit samma), men när du trycker i den här plast-piggen så bryts kontakten mellan höger & vänster och allt går via telefonen istället.
Vad du skall göra är att se till att du kopplar förbi det uttag som sitter först just nu och allat annat på vägen till ditt rum och i det uttaget ser till så att du har kontakt. Du har förhoppningsvis två trådar över hela vägen nu...
De två trådarna ansluter du i det nya första-uttaget och drar hela vägen tillbaka och ansluter de kontakter som kommer på vägen...
============================
Det absolut bästa sättet tycker jag dock är att dra en nätverkskabel, klart enklast... :)Sv: ADSL Allmänt??
/Mattias GustavssonSv: ADSL Allmänt??
Där jag bor är ganska såå nytt så det ska nog inte vara några problemSv: ADSL Allmänt??
Jag behöver inte Radiolan hemma och det jag tänker kanske köpa är en routerSv: ADSL Allmänt??
och eftersom jag ville har kvar telefonen där så använder jag en telefonkontakt
Så nu går signalen ut ur jacket vidare i linan. sen i andra änand så finns det ett utag och sen går signalen tillbaka till start där en telefon sitter :)