Vad tycker ni om denna? Personligen anser jag att den blir för dyr med hänsyn till vad du får. Hur kan du säga att den e dyr med tanke på att du inte vet vad den kostar? Skall inte va något fel på detta modorkortet. Jag kollar på retailpriser och sluter mig med enkelhet till att en P4 3GHz FSB533 är dyrare än en P4HT 2.4GHz FSB800 vilket leder till att den sistnämnda ger mer för pengarna. För det första, hyperthreading ger mycket mer prestanda per MHz än vad en P4 utan HT har. För det andra, 800MHz FSB ger betydligt mer prestanda än vad 533MHz FSB ger. > <b>För det första, hyperthreading ger mycket mer prestanda per MHz än vad en P4 utan HT har.</b> Det var precis det jag skrev i början, en fråga om vad han skulle ha datorn till. Att hans OS kommer att stödja multipla processorer är jag övertygad om och med stor sannolikhet kommer applikationerna han ska använda att dra nytta av hyperthreading. Skulle man inte kunna säga de 0.6Ghz extra gör att de kommer upp på en ganska lika nivå? > <b>Skulle man inte kunna säga de 0.6Ghz extra gör att de kommer upp på en ganska lika nivå?</b> > P4 3 GHz med 533 MHz buss är snabbare än P4 2.4 GHz med 800 MHz buss och Ny dator
Epox 4PEA800
Pentium 4 3,0GHz 533 FSB
Samsung 80GB ATA 100 hårddisk
2x256MB DDR PC2700
GeforceFX 5200 128MB, TV-ut grafikort
AC 97 ljudkort
SoundBlaster Live 5.1 Live
Samsung 16/48 DVD Sv: Ny dator
Att köpa en P4HT 2.4GHz 800 FSB ger mer per krona, dessutom är den billigare och det du sparar borde du kunna lägga på ett bra moderkort och feta minnen.
Vad gäller grafikkort osv. så måste frågan vad du ska ha datorn till ochg vad du prioriterar ställas. Sv: Ny dator
Sv: Ny dator
Därför ger en 2.4HT BETYDLIGT mer prestanda per investerad krona än egentligen någon annan Intelprocessor idag.Sv: Ny dator
En sanning med modifikation.
Om du har ett OS som inte stödjer flera processorer (Win95, 95, ME) så kan du inte använda HT.
Om du använder applikationer som inte drar nytta av flera processorer så blir det snarare prestandaförsämring!
Uttalandet du gav går inte att göra utan att veta vilket OS och vilka applikationer som primärt ska köras på datorn. I vissa fall är HT snabbare, och i andra är det långsammare.
Delen om busshastigeheten håller jag däremot med om!Sv: Ny dator
Idag finns inte mycket mjukvara ute som inte trivs med multiprocessing över huvudtaget. Märk väl att jag säger inte att du har fel men jag resonerar utifrån att datorns prestanda kommer att matchas med modern mjukvara då mjukvarans låga kvalitet oftast är en anledning till uppgradering.
Oh ja, om datorn ska användas till spel så skulle jag verkligen inte välja en 3.0 GHz utan en 2.4 och ta pengarna jag sparat och lägga de på grafikkortet.Sv: Ny dator
Bara för att förtydliga!
P4 3 GHz med 533 MHz buss är snabbare än P4 2.4 GHz med 800 MHz buss och HyperThreading. Det är vi nog alla överens om! Men det är inte det Trash pratar om. Jag citerar Trash: "mer prestanda per investerad krona". Alltså P4 2.4 GHz 800 Mhz buss med HT har ett bättre förhållande mellan prestanda och pris!
Vill du ha den snabbaste CPUn väljer du P4 3 GHz med 533 MHz buss och vil du ha den med bäst ekonomi väljer du P4 2.4 GHz med 800 MHz buss och HyperThreading.
Själv har jag naturligtvis valt P4 2.4 GHz.Sv: Ny dator
> HyperThreading. Det är vi nog alla överens om!
Det är vi i de flesta fall men absolut inte alla, En 2.4 GHz med 800MHz-buss slår en 3.0 med 533MHz-buss i riktigt minnesintensiva applikationer, dessa applikationer är inte så vanliga och de är främst spel.