Jag har köpt en hårddisk på 200Gb, men datorn säger, i DOS+Windows och i BIOS, att den bara är på ca 130Gb. När man formaterar den i Windows så säger den att "hårddisken är för stor(The volume size is to big!)", men det går att köra på 130Gb. > <b>DOS+Windows </b> Vet inte vilken DOS verision, i fDisk alltså. win2k Pro Eng. Det är ett så ganska nytt moderkort så jag har inte uppdaterat än, det kanske är några månader gammalt. Om jag inte minns helt fel så måste du ha SP3 på Win2000 för att stödja stora diskar. Kör du FAT32 eller NTFS? Det var nå't kommando man skulle köra EFTER att man installerat windows i kommando-prompten... Skall se om jag hittar det i help... "Jag tror att moderkortet bara klarar ATA 100, men hårddisken är på ATA 133. kan det vara felet?" Är det en IBM eller Hitachi så ska du kolla efter deras bios-mjukvara för att hantera stora diskar, tror den finns på Hitachis hemsida. Fleraandra tillverkare har liknande mjukvaror så kolla på tillverkarens hemsida och driversguide.com.... Så vitt jag vet så skall iaf. varken xp eller win2k ens använda bios vid anrop mot hd, jag har för mig att de går direkt på hårdvaran... Problkemet är att hårdvaran brister om han bara har ATA100 och det är det som IBM's mjukvara fixar. Det är en IBM-hårddisk, men jag hittar inte någonting på deras sida? Vad exakt är det som jag borde ladda ner? Feature Tool (v1.90) För stor hårddisk?
Jag tror att moderkortet bara klarar ATA 100, men hårddisken är på ATA 133. kan det vara felet?Sv: För stor hårddisk?
Win3.11 eller?
Vilket OS använder du?
Har du installerat de senaste BIOS-uppdateringarna för ditt moderkort?Sv: För stor hårddisk?
Sv: För stor hårddisk?
Hittar det inte... :/ Det var nå't man skulle köra iaf.Sv: För stor hårddisk?
Ja, med ATA 100 kan moderkortet bara adressera upp till 130GB, så du måste ha ATA 133 stöd på moderkortet också.Sv: För stor hårddisk?
http://www.hgst.com/hdd/support/download.htm
Det användes på egen risk, har dock framgångsrikt använt det på min polares filserver med en 200gb disk.