Hej hej Om du har en digitalvideokamera så behöver du en DV-kabel. DV-kabeln ansluts från kameran till en Firewire-ingång på datorn. På många nya datorer finns Firewire som "standard". Annars kan du köpa ett kort speciellt för detta.koppla ihop videokamera med datorn
Behöver man ngn särskild hårdvara när man skall koppla ihop en videokamera med datorn? Har vad jag tror är ett video kort installerat i den nu, jag kan i alla fall "se datorn" på tv:n, kolla på film jag laddat ner från nätet i tv:n etc.
Men är det rätt typ av kort för att koppla ihop datorn med en videokamera? Kan vanliga videokort ta emot signaler också?
Sen vore jag väldigt tacksam för lite tips om programvara för editering av film, ngn lättanvänd programvara där man lätt klipper bort sekvenser av filmen, mixar ihop sekvenser, lägger till egna objekt i filmen (typ bilder, ljud).
Tack på förhand för informationen. Hårdvara och filmediterings program är ett nytt område för mig..
mvh
AxelSv: koppla ihop videokamera med datorn
digital kamera.
firewire, rca....ingen aning vad de är?
axSv: koppla ihop videokamera med datorn
Sedan behöver du en relativt snabb dator och hårddisk för att kunna överföra filmen. 10 min film tar ca 2 GB utrymme.
Om du vill kunna föra tillbaka filmen till kameran måste kameran ha DV-in.