Jag har planerat att uppgradera min dator till nästa helg men jag vet inte riktigt vilken komponent som skulle ge den största effekten att byta ut. Min dator består av följande: > <b>Hdd: 40Gb, 5200 rpm</b> Hej! jag kan inte mycket om snabbhet i hårddiskar men ramminnet är iaf för lite för att spela spel med... Definitivt en ny Hårddisk... Om det går segt att starta saker: Snabbare hd, ev. defragmentera den... Alla delar i din gamla har ungefär samma seghet och du vinner bara marginellt på att byta ut enstaka delar. Förslagsvis säljer du den och skaffar en helt ny som är anpassad efter ditt behov, annars slutar det med att du snart bytt datorn bit för bit till ett mycket högt pris. Du kunde inte ha mer fel, att ha en bra speldator beror på vilket spel man spela och oftast så räcker det med en rätt billig burk och ett fetingdyrt grafikkort. I Ovan nämnda system skulle jag köpa en ny snabb hårddisk (~1000kr, och givetvis formatera om och installera mitt os på den nya) och ett sdram (512mb ~700kr) till för att öka prestandan kraftigt. Är spelen fortfarande för slöa skulle jag skaffa ett snabbare grafikkort för att slutligen uppgradera resten av datorn. På så vis kommer han att sluta med två datorer som förvisso kostat en del men utspritt över tiden så har de varit rätt billiga då han kunnat välja komponenter som för tillfället varit mest prisvärda. "Du kunde inte ha mer fel..., " Genom att uppgradera datorn löpande så blir det inte så farligt dyrt att hålla prestandan på topp, det blir dock riktigt dyrt vid de tillfällen när industrin genomför stora uppdateringar (då moderkort, minnestyp och processorer förändras), i övrigt är det rätt billigt att hålla en gammal dator vid liv mha konstgjord andning.Vart är min flaskhals?
Moderkort: Asus A7V-E, max 1.4 GHz,ingen direkt koll på buss snabhet osv
CPU: AMD 1.4 GHz T-bird
Ram: 256 mb sdram, 133Mhz, 172 pinn
GFX: gf fx 5600, 256 ddr
Hdd: 40Gb, 5200 rpm
+ lite ljudkort och nic osv...
Vad jag märker är att datorn är rätt seg på att starta program, att starta ie tar 5-7 sek samt att spel laggar. Men det funkar mkt bättre att spela i win 98, där flyter det.
Ngn som har nån idé vart den största flaskhalsen ligger? Nu ska jag dra ut i fält med lumpen 1 vecka så jag kan tyvärr inte svara med kompleterande uppgifter förrens nästa fredag om ngn behöver.Sv: Vart är min flaskhals?
Helt klart den långsammast komponenten. En ny snabb tyst HD gör susen.
Nästa steg kan vara att ta reda på hur mycket RAM du använder. Använder du ibland mer än 256 MByte så är det också en stor flaskhals.Sv: Vart är min flaskhals?
Har en liknande pc.
CPU AMD 1.4 Ghz Athlon
Ram: 512 mb sdram 133 mhz
GFX GF FX 5600 128 mb ddr
Hdd: 120 Gb 7200 rpm samt 60 Gb 7200 rpm
Att starta IE tar ca 1-1,5 sek.
Uppstart av windows, program mm går mycket snabbare med en 7200 varvs disk.
Spelen fungerar mycket bättre sedan bytet från GF 2 64 mb till GF FX 5600.
Så... en snabbare hårddisk som sagt till att börja med...
//RickardSv: Vart är min flaskhals?
Sv: Vart är min flaskhals?
Som de övriga säger 7200 rpm Hårddisk, sedan kan du börja fundera på RAM. Sv: Vart är min flaskhals?
Om det går segt i största allmänhet: Mer ram, mer cpu (i den ordningen)Sv: Vart är min flaskhals?
T.ex SD ram är beroende av moderkortets typ där även din cpu begränsar samt busshastigheter på kortet. Börjar du grotta där blir det mycket dyrt.
Att ha en bra speldator kräver oftast en hel del kraft.Sv: Vart är min flaskhals?
Sv: Vart är min flaskhals?
Den absolut långsammaste delen är nog tangentbordet.
billigt, köp någon kul variant.
saxat ur ovanstående inlägg
"...ett fetingdyrt grafikkort." mmm se bara till att moderkortet stöder modellen
"...köpa en ny snabb hårddisk..." seriel bus eller SCSI
"...installera mitt os på den nya..." XP kräver kraft
"...och ett sdram..."
"...ett snabbare grafikkort..."
"... för att slutligen uppgradera resten av datorn...." YES!
"På så vis kommer han att sluta med två datorer som förvisso kostat en del men utspritt över tiden..."
Skitdyrt och troligtvis mycket omodern innan man bytt sista komponenten.Sv: Vart är min flaskhals?