Min dator bara blev svart och går ej att starta om. Den verkar få ström för fläktarna startar men det blir inget på skärmen. inte ens det vanliga i början (bios start). det brukar ju höras när datorn jobbar men det gör det ej bara lite ljud från hd. Har processorn brunnit eller vad tror ni? några förslag? Jag föreslår att du inte rotar i det där själv utan lämnar in den. Det kostar säkert 2-300 kr att få det fixat eller i alla fall få ett kostnadsförslag på vad som gått sönder. Jag föreslår lite felsökning med en multimeter samt en manual till moderkortet... låter som du har pillat lite med bios-inställningar ;)) det e garanterat bios som ska reset'as. Det har hänt mig flera gånger då jag pillar med bioset... inget att oroa sig för... jag har en liten "kontakt" på moderkortet som reset'ar biosen börja med att leta upp den. <b>...eftersom fläktarna går så är det nog inte nätagget</b> Det kan vara så enkelt att du flyttat på skärmen och videokontakten hoppat ur. Tack för alla svar. Nej det blir ingen skillnaddator krasch
\perraSv: dator krasch
Lider med dig...Sv: dator krasch
1) Ta bort precis allt som inte behövs, dvs. behåll moderkort, högtalare till bios, processor och pröva att starta med ett minne.
2) Om det inte går, växla mellan några olika minnen
3) Kolla att du får ström från nätaggregatet på alla pinnar där du ska ha ström, vanligtvis så står det på nätaggregatet vilka kablar som skall ha vad. Svart är jord.
4) Om du inte har någon ström så kan du alltid öppna nätaggregatet om du vill, kolla bara att det inte är inkopplat först... Tänk bara på när du mäter att fläkten till nätaggregatet skall vara igång, nyare datorer har ltie specialkopplingar för att starta datorn med, mät gärnamed moderkortet innkopplat. Stäng gärna av datorn genom att rycka ur sladden för att tömma alla kondensatorer i aggregatet. Se om du hittar nå't mystiskt, ska tillägga att om det är nå't större fel så köper du ett nytt istället, hopplöst att leta fel i sådana saker...
5) Kolla i manualen om hur du resetar bios och liknande, om det inte står något så kan du leta efter nå't batteri. Ta bort det i några minuter och stoppa tillbaka det. Starta.
6) Köp nytt eller leta efter nå'n firma som kan reparera (beroende på vad du hade innan så kan det bli billigt att köpa nytt om det var en gammal dator...)Sv: dator krasch
...eftersom fläktarna går så är det nog inte nätagget
heppSv: dator krasch
Nja, nätaggregatet lämnar ifrån sig flera olika spänningar och jag har varit med om att bara "en" slutat fungerar. I mitt fall fungerade alla enheter och fläktar, men datorn var stendöd. Processorn fick ingen ström då.
/JohanSv: dator krasch
Dvs kolla kabellaget.Sv: dator krasch
Nu har jag äntligen kommit igång. Felet verkar ha varit den ena av ram-minnena(2*512). Den startar om jag bara har ena minnet i och om jag byter så funkar inget. Så den ena verkar vara trasig. Blockeras verkligen allt om ena minnet pajar?
än en gång tack för alla svar!!
/PerraSv: dator krasch
jag har två minnen A och B
först var A i dimm1 och B i dimm3=funkar ej
A i dimm1 = funkar
B i dimm1 = funkar ej
A i dimm1 = funkar ej (konstigt!!!!!)
A i dimm2 = funkar
A i dimm2 och B i dimm4 = funkar ej
A i dimm2 = funkar och så har jag nu.
ingen aning men lite konstigt är det
/Perra