Vilket bör jag välja, ATI eller NVidia? Jag var ursprungligen intresserad av 9600XT men jag vill verkligen ha kortet före jul (kommer för en gångs skull ha tid att spela) och XT korten verkar bli väldigt sena. Eller finns det något annat tips på ett bra kort under 2000? Du bör absolut välja ATi, NVidia har haft sitt roliga enligt mig. Och jag tycker deras kort bara blir med och mer misslyckade. Den enda fördelen jag ser med NVidia är bra drivrutiner till Linux. Men nu när jag väl fått mina ATi drivrutiner att fungera bra till Linux så är jag nöjd med det från ATi's sida också, även om jag tycker att de kunde uppdatera drivrutinerna lite oftare. Det var lite sent men det blev ett ATi-kort, närmare bestämt ett Radeon 9800 som fungerar hur bra som helst! Bra val... 9800 kortet är ett riktigt bra kort... sitter själv och funderar på att beställa ett sådant men tror jag ska vänta ett tag till så pristet får sjunka några 100-lappar till.9600Pro vs FX5700?
Sv: 9600Pro vs FX5700?
Angående prestanda så åker NVidia på spö av ATi i princip alla spel. Undantagen är väl Quake 3, Counter-Strike och Comanche 4. De två första är ju inget att oroa sig för eftersom den fps man vill ha i Quake 3 (125, eftersom man hoppar längre då) klarar alla nya grafikkort och samma med Counter-Strike, du får konstant 100fps vilket grafikkort du än väljer, jag hade till och med 100fps i CS med mitt GeForce 2 i 1024x768 upplösning.
Så, slutsats då. Det enda spelet du går miste om nödvändig prestanda i är Comanche 4, och det är väl inte så viktigt eller? ;)
Observera att de två grafikkort jag jämför är Radeon 9600XT och FX 5700 Ultra, men det är väl nästan likadant vilka grafikkort du än väljer. ATi spöar NVidias motsvarighet i det mesta. Sedan när du drar på FSAA (kantutjämning) och AF (ger finare texturer) så hänger inte alls NVidia med längre, även fast ATi's FSAA och AF resulterar i finare grafik än vad NVidias gör. Ett litet tips är att du ska ställa in Anisotropiska filtreringen (AF) på prestanda istället för kvalitet, det ger en väldigt stor prestandaökning i förhållande till vad du förlorar i grafikkvalitet. Hoppas min information har hjälpt, som tyvärr vad lite sen. Du har väl redan hunnit köpa nytt grafikkort nu :PSv: 9600Pro vs FX5700?
Sv: 9600Pro vs FX5700?