Jag har tre 333Mhz 512 Kingston Valueram DDR minnesmoduler liggande som jag tänkte köpa ett bra moderkort till. Har hört att nForce2 har något speciellt med minnen så undrar om jag kan köra dessa tre moduler på ett sådant moderkort. För det första: > <b>3 st minnesmoduler är tämligen värdelöst, de funkar bäst i jämna par då du kan använda DUAL-läge på minnena</b>Vad innebär nForce2
Detta moderkort hade jag tänkt mig:
http://www.abit.com.tw/page/se/motherboard/motherboard_detail.php?DEFTITLE=Y&fMTYPE=Socket%20A&pMODEL_NAME=AN7Sv: Vad innebär nForce2
Vilken processor har du, antagligen en AMD men det bör ju framgå.
För det andra:
3 st minnesmoduler är tämligen värdelöst, de funkar bäst i jämna par då du kan använda DUAL-läge på minnena (de accessas snabbare, lite som raid fast för minnen).
För det tredje:
Abit's moderkort regerar!Sv: Vad innebär nForce2
Ett uttalande som inte går att göra om man inte vet hur datorn kommer att användas.
Om man beräknar att använda mindre än 1024 MByte RAM (2 x 512) så är det helt klart bättre att köra med bara ett par och på så vis få minnena att arbeta i dual-mode.
Om man däremot kommer att jobba med mer än 1024 MByte RAM, upp till 1536 (3 x 512) så är det helt klart bättre att köra med 3 minnen, men att skippa dual-mode. Den långsammare FSB uppvägs helt klart av att slippa jobba mor pagefilen.