Har köpt detta moderkort... Den "bakplatta" du pratar om, är troligtvis det skyddet som följer med som skall täcka upp baktill för com,usp,parallel utgångar mm. Bakplattan du pratar om är precis som (vad han nu hette) sade, den täcker alla utgångar på moderkortet. Lägg den emot moderkortets utgångar så som det syns att det ska vara, sen så bryter du bort alla metallbitar som är ivägen för en kontakt.Lite moderkortsfrågor
http://www.abit.com.tw/page/se/motherboard/motherboard_detail.php?DEFTITLE=Y&fMTYPE=Socket%20A&pMODEL_NAME=AN7
Har nu två frågor.
1. Kortet är av typen nForce™2 Ultra 400-based och du undrar jag om det har någon betydelse i villka ramminnesplattser jag sätter mina 2x512 333mhz minnen? Det finns två platser.
2. Det följer med en bakplatta till moderkortet som jag ska sätta på datorlådan för att nå alla kontakter. På bakplattan sitter massa små metallstift som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med. Kan jag bryta av dem eller uppfyller de någon funktion?
MVH Henrik LSv: Lite moderkortsfrågor
Om du kollar efter, så tror jag att det redan sitter en sådan plata, fast med något anorlunda utseende.
Eftersom du bara har två minnersplatser (banker) och har två minnen, så har det ju ingen betydelse. Annars så är ju prencipen den, att du skall fylla upp Bank 0, Bank1 osv.
Det står stämplat på kortet vilken bank som är vilken.Sv: Lite moderkortsfrågor
Angåenge minnesplatserna så _MÅSTE_ du ha ett minne i minnebank nr0 (DIMM 0) för att Dual-DDR skall aktiveras, och det rekommenderar jag starkt att du kör med. DIMM 0 är den minnesplats som sitter en bit ifrån de andra två minnesplatserna, alltså längst från processorn. Det är iaf så på mitt moderkort och alla andra nForce2 kort jag sett, men du kan ju läsa för säkerhets skull. Det spelar ingen roll på vilken plats du sätter ditt andra minne, huvudsaken ett sitter i nollan. Sedan om du köper ett till minne och stoppar i, så att alla tre platserna är fyllda, kommer Dual-DDR att avaktiveras eftersom det bara funkar med två minnen, varken mer eller mindre. Det resulterar i en liten prestandaförlust, men det gäller ju att hitta rätt balans mellan snabbt minne/mycket minne.