Har en fråga om firewire. Kan man sätta i kabeln mellan datorn och ex. vis digitalkameran när datorn redan är startad? Funkar firewire kabeln ungefär samma som USB? Det går alldeles utmärkt att koppla i och ur kabeln när datorn är igång. Jag tror nog du har fått det om bakfoten :)Firewire
Sv: Firewire
Jag har aldrig haft några problem med det med min dator och min DV.
FredrikSv: Firewire
Från pagina.se's IT-ordbok:
FireWire
En typ av seriell kommunikation, ett alternativ till USB. Ursprungligen framtagen av Apple år 1986. Data kan överföras med tre olika hastigheter, 100, 200 och 400 Mbit/s, betydligt mer än de 12 Mbit/s som USB 1.0 kan hantera. Version 2.0 av USB kan dock överföra 480 Mbit/s.
FireWire kan bli en ersättning till SCSI, dels därför att antalet trådar i kablarna är betydligt färre, endast tre och dels kan upp till 63 enheter anslutas i serie. Den vanligaste användningen av FireWire idag är för överföring av video mellan t.ex. kamera och dator.
FireWire är standardiserat enligt IEEE 1394 men varumärket FireWire ägs av Apple och därför finns det andra namn på gränssnittet, som iLink och Lynx. Apple har dock gått med på att låta andra använda namnet och därför blir det nu mera spritt.
Fredrik