Har tänkt att byta min fläkt på min processor från standard till mycket tystare en. Hej Verkar som mitt Grafikkort låter högst. Jag har haft lite olika grafikkort från Matrox, inget av dessa har haft fläkt, det kanska kan vara något...? Hej Jag har ett grafikkort med tyst fläkt. Det är ett MSI Geforce FX 5600. 128 mb. Enligt tillverkaren ska fläkten låta 26db = knappt hörbart. Sluta påstå att 20 - 30 db är knappt hörbara ljudtryck, det beror helt på frekvensen, omgivningens beskaffenhet osv...Tyst dator?
Min dator har redan en fläkt på moderkortet och på grafikkortet.
Grafikkortet har inte såå stor fläkt eftersom den har kylflänsar.
Mitt aggregatt är en tyst jäkel (enligt sweclocker)
Här är då min fråga:
Blir dator tystare om jag byter fläkt på processorn eller är det något annat som låter högt.
Man kan ju "hänga" upp HD men är det stor skillnad.Sv: Tyst dator?
Svårt att svara på. Men oftast så låter diskarna mer än fläktarna om det inte är riktigt högljudda fläktar. Men troligtvis så blir datorn tystare. :)
Det enklaste och bästa sättet är att koppla ut fläkt efter fläkt och bara starta datorn snabbt för att kolla vad som för mest oljud.
Att ljuddämpa diskarna, genom att hänga upp dem ala novibes, kan göra stor skillnad om man har diskar som låter mycket, men de blir lite varmare.
Kika på http://forums.silentpcreview.com/index.php som nog är den bästa källan då det gäller tyst dator. Sv: Tyst dator?
Vet inte vad man kan göra med det eller finns det någon bra tyst grafikkort till ett bra pris?Sv: Tyst dator?
/JohanSv: Tyst dator?
detta kanske kan vara något?
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1122&session=83896a65829fce1b3d87d718983851bb
Har inte själv testat men andra säger att det fungerar bra.Sv: Tyst dator?
Sv: Tyst dator?
För att besvara frågan om grafikkortet:
1. Skruva bort fläkten (en 40 eller 50 millimeters fläkt)
2. Montera en 80 mm fläkt som blåser rakt på kylfänsen (lite fantasi krävs)
3. Njut av ett tystare grafikkort, men börja med att hysta upp hårddiskarna i gummiband!