Jag köpte en DV-kamera, plus ett billigt och enkelt program Pinnacle Studio DV. Med programmet följde ett s.k. videoredigeringskort. Det sas också att det var FireWire man använde. Så min fråga: är FireWirekort och videoredigeringskort samma sak? Ja det verkar vara samma sak,har just blivit lite expert på området. Nej, ett videoredigeringskort och ett Firewirekort är inte samma sak, men kan vara samma produkt. <b>Kan du ge en recension av Pinnacle Studio DV , skall vara ett höjdar prog vad jag hört.</b> < Nej, ett videoredigeringskort och ett Firewirekort är inte samma sak, Videoredigeringskort=FireWire?
Typ att det var ett firewirekort men det kallades videoredigeringskort för att man inte skulle bli förvirrad :->.
Tack på förhand.
/JörgenSv: Videoredigeringskort=FireWire?
Du har en kabel från Dv kameran till kortet In/Out hoppas jag. Man säger 6 - 4
dvs 4 pinnar i kameran 6 i kortet kallas IEEE-1394 standard , obs ej USB 2 men funkar
ungefär på samma sätt dvs så fort du ansluter kameran kommer den upp som ett device.
Kan du ge en recension av Pinnacle Studio DV , skall vara ett höjdar prog vad jag hört.
Jag köpte upp mig på MATRIX Video 2.0 deLuxe Plus och är nöjd.Sv: Videoredigeringskort=FireWire?
Ett Firewirekort är kort och gott ett kort som erbjuder utökat antal Firewireanslutningar till datorn. De flesta lite äldre datorer har inte Firewireplatser så då kan man behöva installera en hårdvara för att få sådana portar.
Ett videoredigeringskort är i princip en grafikkrets som avlastar den vanliga processorn vid videoredigering, oftast en grafikkrets som specifikt hanterar MPEG2 och/eller MPEG4. Till detta brukar finnas lite trevliga drivrutiner som videoredigeringsmjukvaror kan ta del av.
Eftersom att väldigt många av de videokameror som finns använder Firewire för att kommunicera med datorn (det finns ju även vanlig TV-signal, USB och tom DVD) så har man även tryckt dit Firewirekontakter på, de för hemmakonsumenter, sk videoredigeringskorten.
Kort och gott, det är inte samma sak, men kan finnas på samma produkt.Sv: Videoredigeringskort=FireWire?
Det är ett trevligt program. Väldigt enkelt att redigera filmer i. Jag har inte använt något annat program, så jag har inget att jämför med, men jag tycker att det duger utmärkt för hobby-bruk när man bara ska klippa ihop lite filmsekvenser. Jag har dock haft problem med att programmet har krashat när man använder många stillbilder.
/JohanSv: Videoredigeringskort=FireWire?
Ahaa verkar vara nått jag skall skaffa för att avlasta datorns grafikprocess.