Plötsligt en dag så fick skärmen ingen signal från datorn. Jag har felsökt och skärmen fungerar med annan dator, grafikkortet fungerar i annan dator. Jag har även testat med en annan skärm och ett annat grafikkort, men det fungerar ändå inte. Kan alltså konstatera att det inte är fel på skrämen och inte på grafikkortet. Nu vet jag inte hur jag ska gå vidare!? Hade ett liknande problem med min förra dator. Är inte helt säker på att det är samma fel som du har, men här kommer beskrivning av och lösning på det problem jag hade.Skärm-trubbel
Tillägg:
det verkar som om nåt mer är fel. CD-brännaren går inte att trycka ut, det gör däremot cd-läsaren. Inget "pip" hörs vid start, som det brukar. jag får INGEN signal till skärmen, inte ens vid uppstart.
Är det moderkortet eller vad? Sv: Skärm-trubbel
Orsaken var att moderkortet hängde sig på grund av en strömspik precis innan datorn hann starta... Anledningen till detta var att en kondensator i nätaggregatet fortfarande var uppladdad efter att man hade stängt av datorn och det var denna som laddade ur sig och fick moderkortet att hänga sig när man skulle starta datorn.
Vad jag har hört, men tyvärr ej provat är att man ska slippa detta problem om datorn är inkopplad i ett jordat vägguttag.
Det finns dock en annan lösning, om än omständig, som jag brukade ta till för att få igång datorn. Dra ur strömsladden till datorn och tryck sedan några gånger på powerknappen så laddar kondensatorn ur sig. Efter det är det bara att koppla in den och starta den som vanligt.