Har plockat ur hårddisken ur min Omnibook 500 och formaterat den mha en konverter till min stationära dator. Sedan la jag in startdisketten på HDD:n och satte tillbaka den i Omnibooken. När jag sedan startar datorn får jag felmedelande NTLDR saknas och sedan händer inget mer (har testat med flera olika startdisketter). Du måste sys:a enheten. Har du inte nån diskettstation eller CD på din bärbara? Vad menar du med sys:a datorn? Nix har inget cd eller disketstation till datorn. Men det borde väll inte ha någon betydelsa viket medie jag använder för att bota? Jo, det har ju det. En bootdiskett / cd har ett systemområde på sig, som gör att man kan boota med den. Du får sätta in den i din andra dator igen och boota upp den i DOS <b>sys d: a:Problem Boota från hårddisken
Vad kan vara felet?
MVH HenrikSv: Problem Boota från hårddisken
Leta upp en bootbar CD, elleren bootdiskett så kan du starta datorn.
Bootar du från en DOS diskett kan du skriva format c: /s så kommer disken få systemet på sig...
MickeSv: Problem Boota från hårddisken
Sv: Problem Boota från hårddisken
Sedan skriver du :
sys d: a:
(om din hårddisk heter d:) och du har en system(boot) diskett i a: som du bootat från...
Sedan bör du ju kopiera in installationsfiler till ett operativ av något slag, så du kan installera.
Är det verkligen ingen diskett eller CD med, som du kan använda. Det måste kännas lite handikappande...Sv: Problem Boota från hårddisken
(om din hårddisk heter d:) och du har en system(boot) diskett i a: som du bootat från...</b>
Jag är lite osäker, men är det inte tvärt om: sys a: d: (alltså sys frånenhet tillenhet). Jag har tyvärr ingen möjlighet att kolla nu...
/Johan