Min egen utvecklade ir mottagare funkar fin fint på mina stationära datorer, men när jag ska köra den på min thinkpad så går det inte alls, någon som har en ide om vad som är annorlunda på laptopen? Kan du berätta hur du konstruerat den? Har du länk till ritning på internet? Jepp, normalt har serieporten en lägre spänningen på en bärbar så de "vanliga" lirc mottagarna fungerar inte. Kollade in konstruktionen på din mottagare, det e samma kretssammansättning, har dock min i ett annat utförande. Som sagt. Ta spääningen från en annan källa t.ex. USB port eller rent av batterier. Funkar det då att bara ha ingående signaler in i datorn å inga andra kablar? gjorde ett misslyckat försök att ta ström från ps2 porten eftersom jag upptäckte när modulen var färdigbyggd att jag inte hade någon ps2 port på datorn.... Ska testa med batterier... Du behöver bara ha två trådar till serieporten. Jord och signal(Vilket i LIRC skickas till seriportens DCD pin). Jag fick igång den, matade med ström som ni sa. Men blev lite chokad över hur mycket ström jag fick mata med för att det skulle funka, 12 v. Matar du chipet direkt eller använder du dig av spännings regulator? Kan tillägga: comporten matar din krets med -11V ungefär ;) Nu när jag tittade närmare på ditt kopplings schemma så ser jag att det inte är exakt samma, jag kör ingen ic. Kan skicka över mitt schema, men har den bara på papper och har inte tid å fixa in den idag, men i helgen kan jag fixa fram den. PS. Genomförde en brilljant redovisning imorse på universeum(för de som vet vad det är) med hjälp av irmottagaren genom min thinkpad. Låter bra. För er som tänker bygga er en egen IR motagare kan jag ge er ett ekonomiskt tips. Varför lägga tid på att löda ur dem ur vidoes? Tid är pengar också, de kostar ju inte mer än 17 spänn eller vad det är styck, tror jag har en totalkostnad på 35 kr per mottagare på mina byggen. Vad säger att tid är pengar? Du måste visa hur du kommer fram till din slutsats.Ir mottagre funkar ej på thinkpad
Använder programvarnan lirc och kör win2000 på alla datorena. Har testat den på två thinpads, t30 respektive t20, funkar inte på någon.
MVH
Johan RubensonSv: Ir mottagre funkar ej på thinkpad
Gissar spontant att det kan bero på att IR mottagaren drivs av en signal spänning på serieporten. Att denna på en bärbar antinen är frånslagen för att spara energi eller inte tillräckligt "stark". Kanske går att lösa genom att ta drivspäning från USB porten istället.Sv: Ir mottagre funkar ej på thinkpad
Jag har samma problem med mina: www.zux.nu/stolux/pim
Dock borde det gå att lösa genom att skippa regulatorn men jag har gjort några enkla tester utan resultat.Sv: Ir mottagre funkar ej på thinkpad
Ingen som har en lösning på problemet? Behöver en mottagre till på torsdag!
MVH
Sv: Ir mottagre funkar ej på thinkpad
MVH
Om du använder en spännings regulator. Vad har den för egenskaper?
Eftersom IR-mottagare går på 5V och USB porten levererar just 5V borde du kunna driva IR-mottagare utan spännings regulator från USB porten. På så sätt slippa en del komponenter.Sv: Ir mottagre funkar ej på thinkpad
MVH
Upsök närmaste återvinningsstation för elektronik. Kan "stjäla" en IR mottagare från en gammal Video eller TV. ;o)
Jag har ju lite tur, eftersom det i mitt område bor en tv/video reparatör. Har passat på att slakta några video apparater förut. Mycket enkelt. För det flesta var inte ihopskruvade. Annars kan jag rekomendera skruvmejsel.
Tog oxå några VFD displayer. Lite kliurigt att få igång en sådan. Men kommer bli rätt tuft att ha i min vardagsrums pc. Sv: Ir mottagre funkar ej på thinkpad
För er som inte orkar bygga själva kan jag erbjuda färdigbyggda med programvara, hör av er!
MVH
Jag kan lika väla säga att tid inte är pengar utan glass med jordgubbssylt. :oP
Om man har fritid kan det var kul att löda lite och sånt. Tro inte 17 kronor är billigt. ELFA har ocker priser på sina komponenter. Det köper säkert in komponenterna för ett pris som jag högst tror motsvara halva priset till kund.
Genom att köpa produkterna hos ELFA stödjer du denna skeva prissättning. JAg som konsument vägrara att stödja ocker priser och tar därför ett politiskt stälnningstagande i alla mina inköp (i alla fall det flesta).
Ett annat exempel är t.ex. täcklock för en infäld apparat dosa. Detta pris hos Coop Formum är 22kr. Hornback erbjuder "samma" vara för 8,50kr.
Du som konsumet bestämmer vilka priser företagen skall sätta på sina varaor. Tolerera inte ockerpriser...