Hej Kolla så att byglingen är rätt, den ena ska vara master och den andra slave. Stämmer byglingen så testa att byta, så att den som är master blir slave, det kan fungera ibland. Byglingen kollade jag och den var då fel, dock så vart det ingen skillnad. Tror båda satt i master då, men de hittades ändå vid uppstarten. Ingen skillnad, kommer här med en mer utförlig beskrivning: Har du kollat under System på den här datorn, så att du inte har några konfilkter där. Förmodligen långsökt, men har du testat med en annan IDE-kabel? Eftersom båda enheterna slutade fungera samtidigt, menar jag. Men kolla Anna-Karins tips om konflikter först, det verkar vettigt.Hittar inte cd-läsaren
Hjälper en kompis med sin dator. Jag har nu installerat, windows 98 utan några större problem, och jag trodde att allt var frid och fröjd.
Men när jag idag skulle installera några program åt honom så hittade windows varken cdrom:en eller cdbrännare.
Dock så fungerade båda dessa under installationen av operativsystmet, och man ser även att de hittas vid uppstarten av datorn. I setup står alla ide på auto.
Någon som vet vad som kan var fel? Båda hårddiskarna fungerar som de ska. Jag har aldrig haft något liknande fel förut så jag är helt ställd.
Tacksam för hjälp.Sv: Hittar inte cd-läsaren
Sv: Hittar inte cd-läsaren
Ska testa med att byta slave master på dem. Återkommer. Sv: Hittar inte cd-läsaren
Jag har ett fel på min kompis dator som jag nu har bråkat med i åtskilliga veckor.
Enligt uppgift så har alla grejerna fungerat innan hårddisken rensades. Sedan fick han inte in operativsystemet igen, och jag åtog mig detta.
Att installera operativsystemet(w98) var inga problem och under installationen så fungerade i alla fall en av cd läsarna( den jag hade skivan i).
Sedan tänkt jag installera lite drivrutiner men då var det stop. De båda enheterna hittas i uppstarten, men de hittas inte sen i windows. Men de två hårddiskarna fungera fint. Jag har byt slave och master på enheterna efter ett tips om detta, men problemet kvarstår.
Båda enheterna strular, ingen av de hittas vare sig de är bygel lägey slave eller master(givetvis sitter de även på denna "plats" på kabeln). Jag använder alltså inte cable select så det kan inte vara problemet eftersom jag har lärt mig att det är opålitligt.
Båda läsarna får el, och man kan trycka in och ut "släden". JAg har även dessat med en annan cd-läsare som jag vet fungerar. Men med samma resultat.
Men det märkligaste är ju att de hittas i uppstarten
Denna konfigurationen har dessutom enligt uppgift fungerat förut.
Kan det vara nätaggregatet som inte orkar med längre? För jag har testat med bara en cd enhet men det fungerar inte heller? Dock så fungera de båda hårdiskarna och diskettstationen felfritt.
Hoppas ni har något tips att komma med, för jag håller på att bli tokig.Sv: Hittar inte cd-läsaren
Har du tur så kanske båda Cd-spelarna finns och det enda som krävs då är en uppdatering av drivrutinerna till dem.
//Anna-KarinSv: Hittar inte cd-läsaren
//Katta