Planerar att skaffa ny dator, hemmabygga 1) Intel om du har råd ;) Inter vs AMD, tja.. smaksak kanske :) Har ett hyffsat grafikkort som jag tänkte plocka in i nya burken (ASUS V9560 GeForce FX 5600) Kolla på http://www.tomshardware.com/ om DDR2 ger nån större prestandahöjning. De verkar ganska så dyra tycker jag, men det kanske det är värt. Undras om de inte går ner en del allt eftersom, brukar ju vara så med nya produkter. Kanske värt att vänta lite med DDR2? Ny dator
Någon som har tipps om man ska använda Intel eller AMD
Har kikat på Intel typ 3,0 med gamla eller nya 775 sockeln, vad ska man välja ?
Eller funderingar på AMD64, har man nytta av 64 bit nu ?
Tipps om moderkort ?
Sedan över till minne, DDR eller DDR2 ?
Och disk, är seriel så mycket bättre alternativ ?
OS WinXP Pro
Hoppas på intressanta svar.
Optimering för hyffsad kraft till rätt pris.Sv: Ny dator
2) Om du tänker titta på 64-bitars: kan nog rekommenderas :) Tänk på att processorn kan hantera ett stort tal mycket fortare, eller att bara skyffla snabbare. Fast jag vet inte om det är värt eller inte.
3) Seriell disk: ta en snabb seriell sak till os, vad du lägger resten på är upp till dig :)Sv: Ny dator
Är det inte mycket upp till OS och program om man ska ha nån större nytta av 64-bitars i dagsläget?! Är inte 64-bitars något dyrare också?!
SATA är väl bäst att köra.. kostar ju inte mer heller.
Man kan ju fundera på vad man ska göra med datorn också. Mycket RAM kanske om man pysslar med CAD, spel. Ett fläskigt grafikkort kanske är på sin plats?! Jag upplever att processorn är mindre viktigare i dag i mitt arbete (inkl lite spel nån gång). Hellre mycket RAM, snabb HD och ett hyvens gfx-kortSv: Ny dator
Seriel disk för OS var smart då kan jag behålla min 80Gb för lagring mm och ändå.
Om Win XP ändå inte kan använda 64 bitars verkar det ingen större idé att ha det nu. När det är dags för nästa version av Windows är nog dagens AMD64 stenålders.
Något tipps om bra moderkort om jag väljer Intel processor ?
Och DDR2 bra eller onödigt dyrt ?Sv: Ny dator
Tur jag inte har några pengar för tillfället att köpa ny dator för, tycker det är mer än vanligt med nytt som man bör vänta och avvakta lite med kanske. BTX, DDR2, 64-bitars o.s.v.. :-)