Tycker ibland att köp av grafikkort är snurrigt. Hittat info men förstår bara lite av det så frågan gäller fortfarande. Om du ska proffscadda så ska du köpa ett proffskort avsett för cad, annars kan du faktiskt välja det med bästkvalitet då drivrutinerna för autocad på dessa kort aldrig kommer att ligga i paritet med de drivrutiner du ser till spel. mm men kan bara välja av dom två, och visst det ska vara till ett företag men det är inte sååå avancerad CAD dom kör och nu kör dom med standardkort har jag för mig. > <b>mm men kan bara välja av dom två, och visst det ska vara till ett företag men det är inte sååå avancerad CAD dom kör och nu kör dom med standardkort har jag för mig.</b> mm har kört att speciellt ATI är bra att köra CAD på, ska se vad jag kan hitta för information om det Ta det billigaste som följer med, det lär räcka för CAD. Nja det inbyggda vete tusan om det räcker. viserligen är AutoCad bara 2D men endå, det tar ju kraft med alla linje och det Den stora skillnaden mellan proffkort och konsumentkort är i stort sett följande:Grafikort = Snurrigt
Försöker kolla på tomshardware men har vårt att hitta just det info man är ute efter.
Som nu
Ska köpa en DELL och har valt allt som är intressant men fastnat på grafikkortet.
Datorn ska användas till CAD (AutoCad till att börja med i alla fall)
Vilken av dom här ska man välja. är det verkligen värt att betala nästan 2000 kr mer för det sista?
Som jag skrev ska det vara till en CAD dator.
128MB PCI Express™ x16 ATI Radeon™ X300 SE med DVI/VGA - TV-out via S-video port och dual monitor support (+790 kr)
128MB PCI Express™ x16 ATI Radeon™ X800 SE med DVI/VGA - TV-out via S-video port och dual monitor support (+2 290 kr)Sv: Grafikort = Snurrigt
Är det värt pengarna att köra på den dyra eller vad??
http://graphics.tomshardware.com/quickbyte/20040609/x600-01.htmlSv: Grafikort = Snurrigt
Sv: Grafikort = Snurrigt
Ska man då gå på den dyrare eller?Sv: Grafikort = Snurrigt
AutoCAD är ju traditionellt sett bara 2D CAD.
Enligt de jag känner som jobbar som CAD'are så är det ingen större skillnad med dagens grafikkort och de CAD-kort som man för några år sedan fick punga ut 10-tusentals kronor för. Grafikkortsbranchen har sina pengar inom spel och det är där utvecklingen drivs som hårdast.
Kolla på Nvidia och ATI olika GPUer och se om någon av deras drivrutiner har stöd för CAD och kör isåfall på det.Sv: Grafikort = Snurrigt
Ska du spela Half-Life 2 och Doom 3 behöver du kanske fundera lite mer, annars inte..
OlaSv: Grafikort = Snurrigt
1. Du får antialiasing av linjer hårdvaruaccelererat (=snabbt).
2. Du får förbättrad hantering av flera fönster med hårdvaruacceleration. Spelkort går halvtrögt om du har flera 3D-fönster igång samtidigt.
3. Priset. Proffskrtern kostar ca 5-10 ggr så mycket.
På nVidias kort (Quadro vs spelkort) skiljde det ett tag bara en resistor (som det fanns beskrivningar på nätet om hur man kunde löda dit själv om man vågade). Dvs de är i grunden likadana.
Jag har hållt på en del med 3D-modellering (dock inte särskilt avancerade modeller) nu på en bärbar med ett ATI Radeon 9200-kort i, och det har gått utmärkt.
Mitt råd skulle avara att börja med ett kort i prisklassen 1000:- - 2000:-. Behöver du mer kraft så kan du byta senare, Jag skulle dock avråda från de korten som sitter inbyggda i en del moderkort (Intel Xtreme I och II).
/Andreas