Jag sålde en cpu jag hade kallat "Pentium 4 Celeron 1.7 GHz" i annonsen. Man skall nog passa sig för att nämna Pentium och Celeron i samma sammanhang eftersom de korrekta benämningarna på processorerna är <b>Intel® Pentium® 4</b> resp. <b>Intel® Celeron®</b>.Celeron undran...
Nu känner sig köparen lurad för på själva cpu:n står bara Pentium Celeron. Han hävdar att Pentium 4 Celeron och Pentium Celeron är två olika saker. (Själv är jag inte så väl insatt i cpu benämningar tyvärr).
Har han rätt? Gjorde jag fel som kallade den för Pentium 4 Celeron?Sv: Celeron undran...
Det finns alltså ingen processor som har benämningen "Pentium 4 Celeron" eller "Pentium Celeron".
(Jag tror heller inte att det stod Pentium Celeron på processorn utan Intel Celeron...)
Att sen Celeron-processorerna i den hastigheten kan sägas vara en "nedbantad" P4 är ju en annan sak... Jag tycker personligen att köparen borde ha förstått att det var "budgetmodellen" du avsåg... men visst var uttrycket lite missledande för en som inte är insatt...
Ett sätt att klara dig ur "knipan" är att försöka säga att processorn kan monteras på ett moderkort för Pentium 4 (Socket 478)... och att det var det du avsåg... även om det kanske är lite långsökt... ;)
Den egentliga frågan är väl vad du sålde den som... alltså vilket pris du hade satt på den?
Var det ett skäligt pris för en Celeron 1.7GHz..?
...och sen... Vill inte köparen ha processorn så är det väl bara att häva köpet och annonsera ut den igen med korrekt benämning?