Har två likadana seriel ATA diskar. Fins det något enkelt sätt att skifta mellan vilken som är "Master" och "Slave" liknande som det finns i gamla typen av ATA diskar eller går det att gör mjukvarumässigt? Det enklaste som jag skulle rekommendera är RAID. Då slipper du skifta mellan master och slave Det kanske kan gå att lägga till installationen på den andra partitionen i boot.ini på masterdisken, fast enhetsbetckningarna kanske blir fel i OS:et på den andra disken då...? Disk2 kanske måster installeras när den sitter som nr2? Moderkortet stödjer RAID. RAID gör bara så att dina två diskar ser ut som en disk, det har alltså inget att göra med din frågeställning. Jag har inte testat med fler OS på samma dator själv, men vad jag har läst tidigare har jag fattat det som att det bara är att installera ett nytt OS och välja den andra disken som destination så fixar installationen en boot-meny. Någon som har testat och kan bekräfta eller rätta mig? Rickard snabbare än Fantomen. Rickard, snabbare än Fantomen. > <b>Alltså ingen risk att förstöra något på orginalinstallatione utan bara göra ytterligare en installation nu på den nya ?</b> Tackar för hjälpen Rickard och JohanSkifta hårddisk
Skulle vilja ha dem med var sin version av Win XP och kuna skifta över om jag får problem med en av installationerna. Samtidigt som jag skulle vilja ha åtkomst till båda diskarna för att lagra filer.
Någon som vet hur man gör?Sv: Skifta hårddisk
Sv: Skifta hårddisk
Lite information om boot.ini finns här i alla fall: http://support.microsoft.com/?kbid=289022
/JohanSv:Skifta hårddisk
Behöver datorn ominstalleras total, alltså disk 0 som idag är där OS ligger eller kan jag bara bygga vidare?
(Första disken befintlig plus en helt ny (samma typ och storlek) endast fysiskt placerad i datorn ännu)
Och vilken RAID typ?
mvh RolandSv: Skifta hårddisk
Sv: Skifta hårddisk
/JohanSv: Skifta hårddisk
Tack för snabba hjälpen
Alltså ingen risk att förstöra något på orginalinstallatione utan bara göra ytterligare en installation nu på den nya ?
mvh RolandSv: Skifta hårddisk
Tack för snabba svar.
Alltså ingen risk att sabba orginalinstallationen ?
Bara att köra på med en ny installation på nya disken och sedan fritt kunna växla ?
mvh Roland
(fösta versionen bet inte föränn en stund senare)Sv:Skifta hårddisk
Risk finns det naturligtvis alltid. Den gamla vanliga vändan med backup och koll på vad man pysslar med är ju alltid nödvändigt när man gör den typen av operationer.
Men generellt sett så ska det inte vara några problem. Windows XP #1 på disk 1 och Windows XP #2 på disk 2, då ska du få upp en bootmeny som låter dig välja vilken installation du vill starta.Sv: Skifta hårddisk
(Kör på det, stor backup och sedan installation)
Ha en bra kväll.
mvh Roland