Halloj. Hade lite meck med min dator. CPU:n (Athlon XP 2600+) tvärnitade så jag lånade sambons (Athlon XP 1800+) tills jag införskaffat en ny. Nu är det gjort och installerat. Flyter hur fint som helst. Liten lägesförändring. Jag testade att stoppa i en gammal hårddisk och då gick det igång. Den hittade inget OS. Precis som sig bör, men den startade ändå. Så nu är ju då problemet förmodligen hennes hårddisk.. Hårddisken med skolarbeten o dyl.. Finns det något sätt att tvångsstarta den.. Den spinner upp och knakar lite sådär som diskar gör mest under POST-läget. Men den börjar aldrig läsa. En ren chansning. Det är det som är så dumt. Den datorn har ingen floppy.. Har du provat att flytta runt HD:n till IDE-0 eller IDE-1 och som master eller slave och även bytt IDE-kabeln. Felet avhjälpt. I med nytt minne. RAM-minnet hade på något sätt gått åt fanders, vilket visade sig olika på olika moderkort. Men nu går allt stabilt om attan..Men snälla. Starta!
Dags så att sätta ihop sambons burk igen.
In med CPU:n, på med fläns o fläkt och tryck på "on" EXAKT som allt såg ut innan. Inget händer, fläkten juckade till som snabbast. I förbannelsen testade jag min gamla nätdel och då sätter det fart. Men den kommer aldrig till POST läget.
Fine, tänkte jag, och slängde ut hennes moderkort och in med mitt gamla (då hennes hade en fläkt över "styrchippet" som slutat snurra), samt min gamla nätdel. JAJAMENSAN!! Den kommer till POST-läget, räknar minnen och hoppar vidare och skriver ut allt blaha blaha om hårddiskar, komponenter och liknande samt "ESCD updated", men sen är det tvärnit.. Den börjar aldrig läsa från hårddisken, trots att den känner av vilken disk det är med modell och storlek. Jag testar då att slänga in en Windows XP CD och försöker att boota från den, varpå jag får meddelandet "No Emulation" och sen stannar det.
Vad är detta???? Någon som har ett tips om hur jag kan få frid i sinnet?
M V H
JohanesSv: Men snälla. Starta!
Sv:Men snälla. Starta!
Om det är så att masterbooten år fel, starta up med en dos-disket, skriv i promten
<code>
FDISK /MBR
</code>
Detta gör att masterbooten skrivs om, har hjälpt mig många gånger.Sv: Men snälla. Starta!
Stoppade i en av hennes gamla diskar och BIOS säger att den är på väg att krascha, det visste jag redan, men jag tänkte testa att använda den för att se om det inte gick att boota med XP-skivan då. Jodå, det gick det.. Finfint dessutom. Så då stängde jag av datorn igen. Kopplade snabbt i den disk som SKA användas som Slave och den gamla högen som Master, samt CD-läsaren som sekundär slave och startade om. Då får jag än en gång upp meddelandet "Booting from CD-ROM..." och några sekunder senare "No emulation" när den försöker boota från CD, men den bootar ändå från CD:n. Väl inne i installationsuppstarten från XP-skivan så hör jag hur den gamla disken slår av, men resten rullar på. Så jag antar att den är skräp, allt låser sig dock och sen kommer jag inte för mitt liv vidare. Det verkar mycket skumt.
Jag kan alltså:
1. Boota från XP skivan om jag inte har någon hårddisk inkopplad.
2. Boota från XP skivan om jag har en gammal hårddisk som är på väg att ge upp.
3. Boota från XP skivan om jag har den gamla disken som master och den nya som slave (men då skiter
det sig i slutändan).
Jag kan INTE:
1. Boota från den disk som ska användas (där ligger XP på den).
2. Boota från XP-skivan när disken som ska användas sitter i, även att CD:n är satt som först i boot order.
Skumheter:
1. Hårddisken som ska användas spinner upp och knakar till när det startar, precis som vanligt. Men sen
går det inte längre.
2. CD:n går inte att boota på när Hårddisken som ska användas sitter i, då kommer felmeddelandet
"Booting from CD-ROM...
No emulation"
3. Om jag sätter i en gammal hårddisk (antingen själv eller tillsammans med den som ska användas blir
det "Booting from CD-ROM... No emulation" men ÄNDÅ bootar den från CD:n och sätter igång som
vanligt.
Jag blir inte klok på det här.Sv:Men snälla. Starta!
Kolla även om det är cable select eller inte.Sv: Men snälla. Starta!
Tack för all er hjälp. :)