Jag är novis gällande grafik-kort o.dyl. Jag antar att du inte syftar på en helt vanlig antennutgång utan en utgång med endast en videobild (brukar vara så...) Som Onkelborg säger.tv-out?
Jag har en film på min dator som jag gärna vill se på min TV. Jag har TV-out på grafik-kortet, men sedan vet jag ej hur jag skall gå tillväga.
Tacksam för all hjälp!
Min dator:
WinXP SP2
Intel Pentium 3.4 Mhz
Moderkort: ASUS, P5GD1-PRO
Grafik: NVidia GeForce 6600 256MbSv: tv-out?
Den är antingen en rund, svart intryckt sak med flera hål (någon form av din-kontakt) eller en gul kontakt med bara ett hål (phono-kontakt)
Om du har den första sortens kontakt ska du se till att du skaffar en adapter som gör om till den andra sortens kontakt (vanligtvis en liten kabel på någon decimeter med motsvarande kontakter i ändarna)
Sedan behöver du en 3,5mm teleplugg till 2 st phono-kontakters adapter. Vanligtvis en kabel på någon meter eller något sådant som ser till att du kan få ut ljudet från din maskin.
Plugga nu in i s-video adaptern (om du nu behövde någon sådan) i grafikkortet samt tele-pluggen i lämplig utgång på ljudkortet (du får testa om du behöve lineout eller högtalarutgång/hörlursutgången. Det varierar mellan olika grafikkort vad som låter bäst/har lagom förstärkning)
Nu behöver du en kabel som är tillräckligt lång för att räcka mellan datorn och din tv. Den här kabeln innehåller tre st små kablar. Kontakterna i varje ändå är phono-hane och har följande färger: [gul], [röd], [svart eller vit]. Se dessutom till att du har phono-förlängare (en liten rund sak som är några centimeter lång, en phono-hona i varje ändå på den. Är alltså ingen kabel utan är nästan helt i plast) så att du kan skarva ihop den med de kablar som du nyss anslöt till datorn (om du inte behövde någon extra sladd till grafikkortet så ska du bara ansluta den här kabeln till grafikkortet)
Nu ska ena änden av den här kabeln vara ansluten. För att ansluta den andra till din tv behöver du en scart-adapter. Den ser ut som en scart-kontakt, fast istället för att det sitter en lång kabel på kontakten finns det tre phono-uttag i [gul], [röd] och [svart eller vit]. Köp gärna en sådan med omkopplare på så du kan växla mellan att använda adaptern för att skicka in din "video" eller för att plocka ut den aktuella "videon" ifrån din tv. (Kan vara bra att ha även om din dator antagligen inte stödjer att plocka in video)
Anslut den lösa änden av din kabel till scart-adaptern. Anslut sedan adaptern till din videospelare eller din tv.
Se till att du nu väljer att använda av på din tv/video som kanal.
För att sedan få någon bild ifrån din dator ska du för det första se till att du har de senaste drivrutinerna.
När det är gjort ska du öppna egenskaperna för skrivbordet, sedan gå till inställningar. Klicka på avancerat.
Nu kommer jag inte ihåg exakt hur man gjorde här då jag inte kör ett nvidia kort utan ett ati men så vitt jag kommer ihåg ska det finnas några tabbar som nvidia stoppat dit. En utav den ska ge dig möjlighet att få upp en treeview med en massa inställningsalternativ via någon "utöka" knapp eller liknande. Du får leta lite efter den.
När du hittat den ska det finnas något alternativ för cloneview/utökat skrivbord eller vad de nu hette någonstans i treeviewen. Se till att den har identifierat din tv/video här och att det finns möjlighet att välja klona-alternativet. Om det inte går ska du se till att tv/video är påslagen, att alla kablar är rätt inkopplade etc. Om det stämmer så får du pröva med att dra ut kablarna, ansluta igen etc. och efter varje gång får du gå in i de här inställningarna och kolla.
När du väl har lyckats med det ska det finnas något alternativ i den där treeviewen för att ändra zooming/fullskärmsenhet. Fullskärmsenhet ska vara din tv.
Om du nu har fått ordning på allt ska du bara behöva öppna din film i t.ex. media player. När du sedan startar den ska den automatiskt spelas i fullskärmsläge på din tv (även om du nu inte har fullskärmsläge på din vanliga bildskärm, eller om du har något annat program aktivt, så visas fortfarande bara filmen på din tv)
Om du använder en massa plugin och liknande för att få textning så får du testa och exprimentera lite för att få den att fungera som du vill. Alla kombinationer fungerar nämligen inte.
/Oskar JohanssonSv:tv-out?
Använd en sådan här kabel om det är en Svideo kontakt
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=37999
(Jag köpte en sådan kabel men ett annat märke, 10 meter för ca 150 kr)