Nu låter min fläkt på moderkortet (ABIT IC7) väl mycket (SURRR) och blir snart galen. Är du knasig eller... Annars bara dum. Gör inte det för helv... om du vill ha datorn kvar... Stänger du fläkten så kortas livslängden på din dator avsevärt, om inte det märks genast så med tiden....Du bränner upp dom temp kännsliga chipsen.. Nja nu låter jag den sitta i och få stå ut att det låter som fasiken (Får spela högre musik i så fall) Nej Sten inte dum men kanske knasig. Jag vet om att det ar fullt mojligt att ta bort CPU Bara en liten påpekande att det inte gäller fläkten till CPU utan den som sitter på själva moderkortet och kyler något chip. Jaha, som jag fick för mej så var det CPU. Men den som kyler chipset är inte så stor fara, du kan nog ta bort den men känna på den lite då och då hur varm den blir, för mot det så finns det inget skudd om den skulle bli överhettad. Så innan du plockar bort den så känn hur varm flänsen är och sedan kollar du efter någon min om den är för varm annars är det bara att trycka på fläkten igen.... Samma har trodde att det var CPU:n lol jag skrev där uppe att det inte gällde det men det är ok Jag har haft problem med min moderkortsfläkt förut då den började leva om väldigt mycket... Det var ett epox moderkort och under fläkten var det en liten kylfläns. Jag kontaktade epox suport och frågade hur jag skulle göra och de sa att det var inga problem att ta bort fläkten så jag gjorde det och det har fungerat hur bra som helst i 2 år nu. Tack fär ditt svar Jesper Beror på hur mkt effekt det utvecklas från den processor man har den på. ex prescott blir mkt varm, man skulle kunna köra utan fläkt men inte mer än 1min eftersom värmen som bildas på flänsen måste bort därifrån, med hjälp av fläkt i detta fall. Nu har vi väll hamnat på CPU delen och inte moderkortet eller :) Feedback Vad kan den ligga MAX på innan man få se upp så det inte ger problem??? Jag har har inte sagt något om CPU fläkten. Hej Christian, jag tog inte åt mig ett dugg men ville bara påpeka att det inte gällde CPU eftersom många tror att det var det jag pratade om :) En processor kan lätt komma upp i 70 grader celsius som tigigare nämnt och dom klarar mer än så. Men bara för att dom klarar mer så blir den mer ostabil. Under 100 grader celsius är det helt lungt, men man borde ändå kyla den eftersom livslängden påvärkas väldigt mycket och dom är ändå inte gjorda att köras på väldigt hög temp under en lång tid.HJÄLPPPP: Kan man ta bort fläkten på moderkortet tillfälligt??
Jag ska köpa en fläkt men vill gärna använda datorn under helgen.
Så min fråga att den har nu en fläkt + en kylfläns och jag undrar om man kan ta bort fläkten under helgen utan att förstöra moderkortet eller finns det något sätt att få den tystare (när jag slår lite lätt så försvinner ljudet men kommer snart igång igen)
System ligger på 33 C
PWM ligger på 42,5 CSv: HJÄLPPPP: Kan man ta bort fläkten på moderkortet tillfälligt??
Sv:HJÄLPPPP: Kan man ta bort fläkten på moderkortet tillfälligt??
Har nu beställt flänsen och ska sätta in den på Tisdag eller Onsdag.Sv: HJÄLPPPP: Kan man ta bort fläkten på moderkortet tillfälligt??
flakten om arbetshastigheten pa CPU regleras. Vad det skulle gora med de
"temporart kansliga chipsen" som du talar om har jag inte en aning om. Det var inte detta
som saken gallde men klart en bra sypunkt om nu sa ar fallet. Det gar att gora som jag
sa och vi har testat detta under utbildningen pa 10st servrar under 2 dagars tid... Vad jag
vet sa lever dessa fortfarande...
Och till sist - man behover inte alltid forsoka starka sina inlagg genom att kalla andra
dumma eller knasiga, det ar en form av osakerhet och underlagsenhet.. Tyvarr sa finns
det nagra fa som gor detta ofta..Sv:HJÄLPPPP: Kan man ta bort fläkten på moderkortet tillfälligt??
Sv: HJÄLPPPP: Kan man ta bort fläkten på moderkortet tillfälligt??
Vete fasiken om jag vågar stänga av fläkten, får vänta tills jag får hem kylflänsenSv: HJÄLPPPP: Kan man ta bort fläkten på moderkortet tillfälligt??
Kan ju vara så att just detta moderkort inte behöver fläkt.. kanske inte gäller ditt moderkort.Sv:HJÄLPPPP: Kan man ta bort fläkten på moderkortet tillfälligt??
Jag ska snart få hem min kylfläns (idag hoppas jag) och då skaden på plats.
Det kyls bättre om flänsen är gjord att jobba själv än en fläns som sitter med en fläkt tror jagSv: HJÄLPPPP: Kan man ta bort fläkten på moderkortet tillfälligt??
Eftersom den kylfläns jag hade inte gick så fick vi sätta en liten ny fläkt på min befintliga kylfläns (utan den trasiga fläkten)
29 C är systemet och det är väll ok??????Sv: HJÄLPPPP: Kan man ta bort fläkten på moderkortet tillfälligt??
Alltså det jag sade var ju ironiskt och skämtsamt. det där om "dum" Men det kan ju tolkas fel om man har lätt för att bli sårad. Jag ber om ursäkt i så fall. Jag har en tuff attityd. För mycket "gå påig" säger dom som känner mig.
Nåja Skulle bara säga att hög temperatur: kortare liv. Lägre temperatur ger längre livslängd för moderkortet Det är vad jag fått lära mig på Kommunens Datorteknikutbildning för ett halvårsedan och jag tror på att dom uppgifterna i stort sett gäller än i dag.
Det förekommer stora avvikelkser i mätningarna, Idealet för genomsnitts moderkort Exempelvis Asus är 38 - 43 grader celsius, men vissa spel kan ge temperaturer upp till 70 grader celsius. Alltså ASUS är bara ett exempel så häng inte upp er på ett moderkort. Varje grads ökning ger en logaritmisk skala i livslängd. Kör hårt och testa gränserna!
Godnatt!
Min ligger runt 30 C så det borde vara ok för ett ABIT IC7 kort :)Sv: HJÄLPPPP: Kan man ta bort fläkten på moderkortet tillfälligt??