har för en kompis köpt en Asus Pundit Barebone, Intel cpu, hårdisk, minne och dvd brännare. Har byggt denna version massor av gånger utan problem, men nu jäklar.... det funkar inte. Felsökning: Kolla om du har en så kallad P4 kontakt från nätagget ikoplad på moderkortet alldeles bredvid processorn, kontakten är fyrkantig med två svarta samt två gula ledare. Om man inte kopplar in den så kommer inte processorn att starta, har själv varit med om detta fast på en vanlig dator då.Felsöka nybygge av Barebone som inte vill komma igång
Kopplar in skärm, tgtbord o mus, slår på strömmen.... och precis intenting händer. Skärmen säger att den är i stand-by läge! Trodde det kunde vara problem med hårddisken först så jag stoppade i en annan men fick ingen reaktion.
Vad kan problemet vara? CPUn? Eller minnet (fast den kommer ju inte ens så långt att den räknar upp något minne...) eller moderbordet? Ge mig ett tips så jag slipper reklamera allt...
/PeterSv: Felsöka nybygge av Barebone som inte vill komma igång
1. Nätagg. Går fläkten på nätagget igång när du startar datorn?
2. Koppla ut allt förutom nätkabel och monitorkabeln samt plocka ut alla instickskort förutom grafikkort.
Ibland kan en sån enkel sak som en felaktig PS/2 mus/tangentbord eller USB enhet "kortsluta"
datorn. Prova starta...
3. RAM. Vad händer om du plockar ut RAM minnet och provar starta datorn?
Prova ett annat RAM minne.
4. Koppla ur hårddiskar/CD-spelare/diskettstation etc, prova starta datorn.
5. Grafikkort. Vad händer om du plockar ut grafikkortet(förutsatt att det inte är ett onboard)?
Prova med ett annat grafikkort, AGP eller PCI.
Får du fortfarande inget tecken på liv så är det förmodligen fel på moderkort eller processor... Sv:Felsöka nybygge av Barebone som inte vill komma igång