Vet inte om detta är rätt forum för dator-snack men jag provar... I och med att kraften är det viktiga är det P4 du ska satsa på helt klart. Tack Hans! Personlig åsikt. Hmm Tja P4 är väll bra men undrar verkligen att det blir bra till en bärbar. Det kanske det är jag vet inte. Jadu... den där var inte dålig men JAG hade föredragit en från Acer; Hands down centrino, de uträttar MYCKET mer per klockcykel så du kan inte jämföra med P4 MHz tal Om prestanda är allt och cash inte är något problem, varför inte kolla in:Pentium 4 eller Centrino?
Ska till att köpa en bärbar PC. Har redan en stationär dator men jag behöver en bärbar eftersom jag reser en hel del. Är ute efter så mycket kraft det bara går att få eftersom jag jobbar med videoredigering och tunga grafiska program. Har letat efter en kraftig bärbar dator med Intel P4 men dom verkar bli färre och färre och i stort sett är det bara Dell som erbjuder några enstaka sådana då Centrino och Mobile-processornerna verkar dominera Laptop-marknaden.
Nu undrar jag vad man egentligen bör satsa på? Har förstått att det måste vara nåt lurt med Centrino och Mobile-processorerna när helt nya modeller lanseras med 1,6 Ghz jämfört med P4:ans 3.2...
Det sunda förnuftet säger ju att en P4 med 3.2 Ghz bör vara helt överlägsen jämfört med en Intel Centrino på 1.8 Ghz. Internminnet kommer jag dock att ha 1 Gb av i vilket fall och hårddisken ska snura med 7200 varv per minut. Sen om datorn spar på lite ström eller har trådlöst inbyggt är ointressant för min del.
Så vad ska man satsa på, P4 eller Centrino? Tacksam för tips...
Tack på förhand!
/DanielSv: Pentium 4 eller Centrino?
Sv:Pentium 4 eller Centrino?
Jag misstänkte nog att P4 skulle kunna vara det självklara valet om man är ute efter kraft.
Men jag kände att jag hade dålig koll på Centrino-processorn som ju finns i var och varannan laptop man hittar i nät-butikerna nu för tiden.
Har du förresten nåt tips kring vilken datormodell man bör kika på om man är ute efter så mycket datorkraft som överhuvud taget kan rymmas i en bärbar?
/DanielSv: Pentium 4 eller Centrino?
Satsa på Dell. Där har du bra prestanda, bra utbyggnadsmöjligheter samtidigt som datorn är stabil, vilket är minst lika viktigt.Sv:Pentium 4 eller Centrino?
Den enda bärbara datorn som är riktigt kraftig som jag hittar just nu är denna:
Det är en P4 Mobil (Vet inte vad det är för skillnad mellan P4 och P4 mobil)
Fujitsu-Siemens Amilo D-1845 Intel Pentium Mobile 4 3,06GHz , 1024MB 80GB, Combo DVD/CDRW,15,4" TFT WXGA+skärm , 128 MB ATI RADEON 9700 , Ljudkort onboard, built in - Modem/LAN, FireWire, högtalare, Norman Antivirusprogram, NE, WinXP Home
Tror att det finns en lite dyrare model som har DVD-Brännare istället för combi
Är bra att ha en DVD-brännare om du ska köra videoredigering och spara stora filer.
Butiken:
http://www.butik.it/index.asp?artnr=LKN:SWD-142200-023
Informationen
http://www.fujitsu-siemens.com/Resources/14/966535680.pdf
Nu vet jag inte hur Fujitsu-Siemens är på bärbara datorer.Sv: Pentium 4 eller Centrino?
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010078773
I ditt fall så vet jag du kommer behöva en processor med HTSv: Pentium 4 eller Centrino?
och de P4 som sitter i bärbara ligger efter de stationära i MHz. (Läs lite tester på nätet)
Vill du ha en bra dator som tål allt köp IBM Thinkpad T-serien, de är i särklass bäst (och dyrast) men jämför med vad det skulle kosta tig om maskinen går sönder mitt i ett viktigt jobb och måste skickas på service en vecka? T-serien 3 års garanti och du kan få on site service med 2 dagars garanterad turnaround (och de går sällan sönder därför kan de lova detta). Som alt 2 hade jag valt de dyrare HP, NC serien numera (inte hemmamodeller som 9020, "arbetstationerna" i NW serien är säkert bra men har ej testat)
Om Dell köp Latitude, Inspiron kommer inte att hålla om du skall resa med den.
Undvik över huvud taget Acer, Best, Zepto, Asus (OEM, deras moderkort är bra, tyvärr inte samma kvalitet på laptoparna)Sv:Pentium 4 eller Centrino?
http://www.alienware.co.uk och deras små kärleksmaskiner?
Testade att konfigurera ett exempel för Digital Video:
Skärm - 17" WideXGA @ 1400*900 LCD
CPU - Intel P4 3,6GHz (1MB Cache) HT
RAM - 1 GB Dual Channel DDR2 PC-4200 533MHz (2x512MB)
HDD - 120 GB (2x60GB) 7200RPM ATA100 (Raid 0)
Grafik - nVidia Quadro FX Go 1400 256 MB DDR
DVD - 8x Dual Layer DVD+/-RW / 24X CD-RW Combo
Ljud - Creative Sound Blaster Audigy 2 ZS PCMCIA
Digital Video Hardware - Pinnacle MovieBox DV med Studio 9
Allt detta för £2617.90 (34300 SEK) Ink moms ex frakt.
Som sagt, det är inte billigt, men det är en pixelskyfflare av rang.
Bärbar och ganska snygg är den med. Tänk o få en sån på namnsdan, då vart man lycklig.
Jag är inte säker på exakt hur allt funkar på laptopdelen för dem, men för stationära burkar
så är dom sinnessjuka. Otroligt snabba små jävlar och jäkligt bra service från AlienWare själva
när det gäller support och dyl.