Fläkten till nätagregatet har börjat att låta något fruktansvärt och vibrera. Men den snurrar i ala fall. Jag bytte din rubrik, hjälp-bråttom är ingen bra rubrik ;-) ok, har dammsugit den nu, men det hjälpte inte, stannade den tillfälligt och släppte sen i sta den igen, och då var den tyst. Nä det är inget farligt. Det som händer är att den skall kyla nätaggregatet. Om den inte får luft så kommer det bli överhettat, men troligen inte så kablarna smälter. Stannar fläkten så kör nercabbat tills du fixat en ny fläkt och tagit reda på om garanti finns kvar. I värsta fall är det väl en 4-hundring för ett nytt aggregat, såvida det inte finns separata fläktar, vilket det säkert gör.. ok, tack för snabbt svar Om du inte har garanti/inte bryr dig om garantin ryker så skulle jag förslå att du skruvar upp den, stoppar in en ny 80 mm fläkt, löder ihop kablarna och kör på som vanligt... Ok, tack för alla tipps, men som tur är är den tyst nu ;) Jag skulle nog inte vara helt oroad... Som någon skrev ovan byt helst ut den innan den rasar kostnaden är <100:- och vill du inte löda kan du ta en sockerbit.Min fläkt håller på att gå sönder..
Fläkten är ju inte så gammal ca 1år
Vad ska jag göra??
Är det farligt??
Ska jag stänga av datorn??
Snälla HjälpSv: Min fläkt håller på att gå sönder..
Kan vara damm eller så håller den på att skära. Är den inte så gammal finns nog garanti, kolla där du köpte datorn.Sv:Min fläkt håller på att gå sönder..
Det är inte farligt eller??Sv: Min fläkt håller på att gå sönder..
Sv:Min fläkt håller på att gå sönder..
just nu låter det som om den vore smörjtorr, det skrapar lite svagt om den om man lysnar noga.
Vad ska man använda för smörjmedel och hur gör man det, sprutar man bara in lite??
Tack på förhandSv: Min fläkt håller på att gå sönder..
Sv:Min fläkt håller på att gå sönder..
Sv: Min fläkt håller på att gå sönder..
Skulle vara en sak om det var en kabel som var på väg att hoppa in i fläkten men att den nu ångrat sig, men om det inte är fallet så skulle jag iaf. börja oroa mig... Risken är att fläkten stannar (då du har fått en varning) och priset är kan bli högre att strunta i varningen än att stoppa in en ny fläkt á 29 krSv: Min fläkt håller på att gå sönder..
Annars skruva ut fläkten och lyft på etiketten med en vass kniv (ha inte sönder den) och häll en droppe lätt olja (inte för mycket!) i "gropen" i mitten över lagret, tryck tillbaks etiketten så att oljan inte dunstar/rinner ut och montera fläkten igen.