Lägg det i en fuktisolerad plastpåse i frysen och ta aldrig ut det igen... :-) <b>det viktiga är att inte ladda urdet för mycket</b> Thomas, <b>Det jag tänker på är 8-cells litiumjonbatteri</b> Hur är det nu för nya datorerSv: Batteri på bärbar
Skämt åsido, det viktiga är att inte ladda urdet för mycket, att se till att du inte avbryter laddning halvvägs (ladda alltid fullt) och se till att du förvarar och använder batteriet inom normala temperaturer och nivåer av luftfuktighet.
// JohanSv:Batteri på bärbar
Man ska väl alltid ladda ur dom så mycket som möjligt? Sen beror det på vilken typ av batteri det är också... NiMh, NiCd, LiIon mm
ThomasSv: Batteri på bärbar
Jag avstod medveten för att specificera vad som är för mycket... Det jag ville ha sagt var att många batterier tar skada om man laddar ur dem under en viss nivå. En sådan typisk nivå är att man försöker starta datorn på ett batteri som redan rapporterat sig vara tomt och automatiskt stängt datorn. Gör man detta upprepade gånger så kommer batteriet att laddas ur ännu mera under den hälsosamma nivån där det bör laddas upp igen och risk finns för permanent skada.
Sedan är detta naturligtvis i detalj beroende på batterityp och även det enskilda batteriets personlighet. :-)
// JohanSv: Batteri på bärbar
Vad jag vet så är väl LiIon-batterier inte så känsliga, utan man kan ladda dom när som helst och hur lite som helst åt gången, dom ska inte ta någon skada av det. Däremot bör man ladda dom extremt länge dom första gångerna. På en bärbar dator vet jag inga tider men på mobiltelefoner brukar man säga 14 tim (och en normal laddning brukar vara 2-4 tim).
ThomasSv:Batteri på bärbar
Slits batteriet på om man har strömsladden i hela tiden när man använder datorn