En av mina diskar vill inte fungera. När jag startar upp datorn så hittar bios den. När jag kommer in i windows så finns den inte. Den har fungerat tidigare. Har massa info på den. Om du använder programmet diskpart.exe och kör kommandot ja den kommer upp där och det står status främmande. Är det inte så att du har valt det nya filsystemet (kommer inte ihåg vad det heter), och har gamla FAT på den andra disken ? >Är det inte så att du har valt det nya filsystemet (kommer inte ihåg vad det heter), och har gamla > ja den kommer upp där och det står status främmande. >Det låter nästan lite som att den är trasig... :/ >WinXP har stöd för FAT, FAT32 och NTFS... så det borde inte vara problemet. > Har du tur är det bara filsystemet eller partitionen som har fått sig en knäck... >Jo, men bootar du på ett äldre OS så hittar den inte NTFS. >Det kommer nog inte att gå, eftersom att det verkar som att windows inte får någon vettig kontakt När jag skrev en artikel här om alternativ program som är gratis så kom denna fram > Partition Magic kan du köra från "DOS"... och eftersom han påstod att BIOS hittar disken så borde eventuellt PM funka... har installerat partitionMagic nu. nej det är dem inte. nu har jag fått in disken i diskhanteraren. Valde att importera disken där efter att jag letat upp den i partionmagic och då fick jag tillbaka den med alla filer och allt. japp men det är ju windows vi pratar om... Låter det som din hårdisk skaver. Snälla, skriv hur du gjorde, har exact samma problem och vill inte förlorar datan på diskarna.problem med hårddisk
Har varit inne i datorhantering i Xp och den finns inte där heller.
någon som har ett tips på vad man kan göra?Sv: problem med hårddisk
list disk
får du upp den då?Sv:problem med hårddisk
hoppas att det går att spara det som finns på disken...Sv: problem med hårddisk
/MartinSv:problem med hårddisk
>FAT på den andra disken ?
WinXP har stöd för FAT, FAT32 och NTFS... så det borde inte vara problemet.Sv: problem med hårddisk
>
> hoppas att det går att spara det som finns på disken...
Det låter nästan lite som att den är trasig... :/Sv:problem med hårddisk
Tycker jag med... :(
Har du tur är det bara filsystemet eller partitionen som har fått sig en knäck...
Om du har tillgång till t ex Partition Magic (finns gratisalternativ... vet dock inte namnet på något) så kan du prova reparera disken.Sv: problem med hårddisk
Jo, men bootar du på ett äldre OS så hittar den inte NTFS.
/MartinSv: problem med hårddisk
> Om du har tillgång till t ex Partition Magic (finns gratisalternativ... vet dock inte namnet på något) så kan du prova reparera disken.
Det kommer nog inte att gå, eftersom att det verkar som att windows inte får någon vettig kontakt med disken så lär du nog inte kunna använda den heller. Att använda något verktyg på den kräver ju att disken går att kontakta och användaSv:problem med hårddisk
Killen som frågade skrev att han hade använt diskhanteraren i XP...Sv:problem med hårddisk
>med disken.
Partition Magic kan du köra från "DOS"... och eftersom han påstod att BIOS hittar disken så borde eventuellt PM funka...Sv: problem med hårddisk
http://www.ranish.com/part
Har inte testat den men kanske är värt ett försök?Sv: problem med hårddisk
Alltså, när man kör diskpart och kör kommandot "list disk" så listar man de diskar som finns, inte partioner eller volymer eller filsystem eller något annat utan bara de fysiska diskarna. Om det där står att windows har problem att arbeta med disken (status: främmande) så tyder det antagligen på ett fysiskt fel, alt. om bios skulle vara helknasigt.
T.ex. partition magic kräver ju att disken fungerar, partition magic jobbar ju bara med själva partionerna. Oavsett hur knäpp partionstabellen är på disken så visar kommandot "list disk" ändå bara de fysiska diskarna.
Att bios hittar disken betyder inte att den fungerar till 100%.Sv:problem med hårddisk
Disken finns med där som en dymanisk disk.
Blir ni klokare på det?Sv:problem med hårddisk
Tack för hjälptenSv:problem med hårddisk
men skönt att filerna och disken är tillbaka :)Sv: problem med hårddisk
*Låter ett ljud från den som du inte hör annars*
Så kan det vara täcken på att den håller på gå i sönder.
Där av som den hittas i Biosen men inte i windows.
Och om ett tag slutar att hittas av biosen.
Råka ut för det själv. Det sluta t.om att min andra hårdisk gick i sönder.
SÅ kolla så det inte är att din hårdisk håller på att gå i sönder.
Jag upptäckte det genom att min hårdisk hade ett kärande ju som en hårdisk inte har.Sv: problem med hårddisk
Skulle vara grymt skysst.
tack på förhand
//henrik