Först å främst... ursäkta rubriceringen... kom inte på nåt bättre. hmmm... ingen som har råkat på detta..? ...eller kanske ingen som vet om det går att fixa... Har du testat att ställa in first boot device i BIOS till SCSI (brukar vara det som gäller för sATA men det förutsätter ju att du inte har något SCSI-kort i datorn) alternativt, om du har tur och det finns sATA. Jag har både PATA- och SATA-diskar i min burk och ibland får BIOS för sig att "nollställa" boot-ordningen på dom. Och då hamnar alltid PATA-disken först. Tack för svaren... Har du den senaste versionen av BIOSet till moderkortet? Läste lite om PhoenixBIOS 4.0 (som jag dock inte vet om det finns till ditt moderkort) och hittade att med hjälp av MultiBoot III (som ingår i det) så ska du kunna låta behålla bootordningen även om diskarna plockas ur... <b>>Har du den senaste versionen av BIOSet till moderkortet?</b>Problem med sATA / pATA
Hur som helst...
En av mina kunder har en maskin med en sATA-disk där operativsystemet (WinXP) ligger. Dom har även en vanlig pATA-disk i en caddy för backup. När dom stoppar in caddy'n så hittar BIOS igen disken men det verkar som om pATA-disken blir den första disken och sATA-disken den andra... och då hittas förståss inte operativsystemet. Dom måste då in i BIOS och manuellt ändra ordningen på diskarna.
Har någon råkat ut för ett liknande problem? Jag har varit in i BIOS och försökt kolla, men hittar inget som gör att man kan "låsa" sATA-disken som första disk. pATA-disken sitter nu som secondary slave... (Har provat PM/PS/SM/SS utan någon förändring)
Jag har för mig att det är ett ASUS-kort med Phoenix-BIOS...
Kunden vet hur hon skall göra detta manuellt... men jag tycker att det borde funka utan att gå in i BIOS och ändra varje gång man startar maskinen med bägge diskarna. Sv: Problem med sATA / pATA
Stänger denna fråga nu.Sv: Problem med sATA / pATA
Hursomhelst så misstänker jag att det är bootordningen i BIOS som ställer till det för dig.Sv: Problem med sATA / pATA
Nu händer ju det utan att jag måste vara och fingra på diskarna, så det är inte direkt samma problem som du har.
Eftersom det händer så pass sällan ändå så har jag inte brytt mig i att försöka lösa det permanent, jag ändrar bara ordningen manuellt och kör på.
Vad jag har för BIOS vet jag inte, men det är ett ASUS-kort i alla fall.
ThomasSv:Problem med sATA / pATA
David,
Dom har inga problem att ändra det manuellt... det är just det manuella jag vill försöka lösa för dom. Bootordningen ändras när pATA-disken plockas ut... vid nästa uppstart eftersom det då bara finns en fysisk disk... som jag beskrev ovan.
Thomas,
Det verkar som om du har precis samma problem (förutom att det sker mer eller mindre "oförklarligt" i ditt fall). Det verkar som om min kund får leva med detta problem... som egentligen inte är ett problem för dom men ett "irritationsmoment"... mest då för mig... ;)
Vi får nog leva med detta tills de seriella diskarna blir vanligare... då kanske de nya moderkorten/BIOS väljer dom som primära... man kan ju alltid hoppas... ;)Sv: Problem med sATA / pATA
"...There are other new features for enabling or disabling boot devices in Setup, allowing devices to remain in the boot table even when removed from the system..."
Så om du inte har senaste kanske du skulle kolla upp eventuella uppdateringar...Sv:Problem med sATA / pATA
Ah... smart... tänkte inte på det. Ska kolla nästa gång jag åker dit.
Tackar!