Jag har en gammal PII som jag använder som en filserver i ett internt hemmanätverk. Min Internetuppkoppling går in i en router och fördelas sedan ut på mina tre datorer därav också filservern. Står iochförsig inte att det är windows 2000 eller senare du använder, men om jag förutsätter det så kan du ju alltid kolla under systemegenskaper -> avancerat - start och återställning om starta om automatiskt är förbockat. Om det är förbockat, ta bort bocken så bör du få upp ett felmeddelande nästa gång felet inträffar. Jag använder XP och jag bockade ur Starta om automatiskt som du förslog David. Bra att få ett felmeddelande nästa gång det händer för att spåra orsaken. Dyker den bara? Det kan vara något kort som inte fungerar. Jag hade detta problem nyligen, men efter att jag plockat bort modemkortet, som jag ändå inte använde, har datorn inte dykt igen. Dyker och dyker... den har aldrig varit våt när den startat om. ;) Hejsan Micke: Ja, loggen visade ju på något fel med en AudioDrv så det kan kanske vara så att något kort (ljudkort) inte funkar med XP i mitt fall. Det är nämligen bara med XP dessa omstarter skett. Idé att leta rätt på nya drivrutiner till ljudkortet kanske?Datorn startar om ibland, varför?
Min filserver är numera också en webbserver och FTP-server mest för att kolla om jag kan konfigurera allt rätt. Jag har bara portarna 80 och 21 öpna i min router.
Det som händer ibland är att datorn (inget server-os) eller servern som jag kallar den startar om av sig självt ibland. Det finns inget speciellt tidsomfång då detta händer utan det kan gå en månad innan nästa ofrivilliga omstart eler bara ett par dagar eller vecka.
Den startade också om på detta ofrivillga sätt innan jag installerade webbservern och FTP-servern på datorn. Jag har kört virusprogrammet men kan inte finna några virus.
Är det någon som har en idé om vad detta kan bero på?
PeterSv: Datorn startar om ibland, varför?
Sv:Datorn startar om ibland, varför?
Henrik: I eventloggen fanns ett fel om en timeout för någon AudioDrv som skall ha skett ca: 15 minuter före jag skrev detta inlägg och det kan stämma med tiden för när datorn startade om. Är lite osäker men förmodligen är det orsaken till dagens omstart.
Lars-Erik: Kanske, har ingen aning. Jag tar med det i beräkningen också.
Tack för era svar!Sv: Datorn startar om ibland, varför?
Sv:Datorn startar om ibland, varför?
Skall tänka på detta ang. kort också. Tack!Sv: Datorn startar om ibland, varför?
Hade samma problem för ett halvår sedan på en av mina gamla datorer.
Det visade sig att vara mitt grafikkort:s drivrutiner som inte klarade XP.
Jag bytade grafikkort, och nu fungerar det klockrent igen :)
/Micke SSv:Datorn startar om ibland, varför?
Tack!Sv: Datorn startar om ibland, varför?