Kör en IBM Thinkpad T30 där skärmen inte fungerar/uppträder konstigt. VARFÖR - svarar personer som inte vet något alls on frågeställningen på frågor och bidrar därmed till att döda tråden??? Har labbat med upplösning utan betydelse Jag har haft liknande erfarenheter med bärbara datorer. Det valigastebrukar vara glappande kontakter mellan moderkortet och skärmen. Kablaget brukar också ta stryk, framförallt i "böjen" mellan dator och skärm. Ta isär och spraya kontakterna med kontaktspray och se till att de sitter fast och kolla bandkabeln som går i gångjärnet så att det inte har spruckit och kan ta upp störningar. Ring IBM:s support... Ja - nu verkar det som att felet är någorlunda lokaliserat - för jag påverkar felet genom att vrida lite på höger skärmgångjärn - så Henriks idé om glappa kontakter - störningskänslig kabel verkar korrekt"Död" skärm på laptop
Vid uppstart "bläddrar" den liksom - eller gör någon typ av skärmuppdatering med hög växlingsfrekvens. De ljusa delarna av skärmen blir efter hand mindre för att tillslut inte finnas alls - då återsår en svart skärm - men tydligt tänd/backlightad (men svart och inget flimmer)
Jag har lagt ut 2 bilder:
Vid uppstart:
http://www.isplanket.com/lcdstrul.jpg
(Den avlånga rutan till vänster i bild motsvara outlinen till verktygsfältet i Photoshop som var aktivt just då)
Efter en stund:
http://www.isplanket.com/lcdstrul2.jpg
På externskärmen är allt helt normalt - förutom när jag testade på en Dell-skärm igår - då flyttades bilden i sidled vid FN+F7-växling . Men det kan väl bero på grafikskillnader..??
Någon som har nåt tips.
HAr surfat runt utan att hitta just detta fel - men någon hade i annat sammanhang en lös sladd - törs man skruva sig in i en sån här???Sv: "Död" skärm på laptop
Är väl bättre att lämna obesvarat då så att någon som verkligen har nåt att tillföra blir intresserad!!
När jag tvingade grafikkortet att göra ett antal MYCKET snabba uppdateringar (genom att fokusera in/ut hastigt) på en mycket stor bild i Photoshop. Så började skärmen gradvis blinka mer och mer - för att till sist bli helt normal igen - och har nu fungerat 4 timmar helt normalt!!
Lite konstigt - men jag hade ett liknande fel i en äldre IBM för 4 år sen
Edit: Men felet återkommer - och fixar sig ibland genom Photoshop (knepigt)
Har uppdaterat BIOS och bildskärmsdrivrutiner... ingen skillnadSv: "Död" skärm på laptop
Frekvensen kan jag inte ändra från 60 Hz.
Nu efter ett par dagar så håller den på och flimmerbläddrar ett par minuter till en timme - sen stabiliseras den och går helt OK - tills jag tar den ur docken eller någon annan "störning" som kopplar ur nätaggregat eller slår av i vänteläge.
Svar till Marcus
Citerar mig själv "På externskärmen är allt helt normalt "Sv:"Död" skärm på laptop
Sv: "Död" skärm på laptop
Jag har problem med min DELL-laptop. Pratade med supporten och fisk reda på att jag inte hade någon garanti kvar, men livstids support. Personen guidade mig ignom att skruva upp datorn och, precis som föreslog ovan, dra ut och sätta tillbaka sladden till skärmen. Allt på supportens ansvar fasten det var jag som skruvade.
Vet inte vad IBM:s avtal/regler säger. Men det kan ju inte skada att se om dom är lika snälla.Sv: "Död" skärm på laptop