Jag har nyligen installerat om Windows XP SP2 och sen dess så har datorn varit lite allmänt ostabil. Lite då och då så startar visar den en blue screen med meddelandet: IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL betyder normalt att två hårdvaror som använder samma IRQ krockar med varandra. Det kan hjälpa att uppdatera enhetens drivrutiner. Annars kan det hjälpa att flytta ett kort till en annan PCI-plats så att det får ett annat IRQ. Ibland hjälper inget (Själv så använder jag inte längre mitt interna trådlösa nätverkskort av denna anledning :( , som tur är hade jag ett externt över). Har jag haft datorn igång ett tag och startar upp tex Nero så vill felet gärna inträffa. När datorn har startats om så fungerar Nero perfekt igen. Testa att sök på RegistryFixer - finns en massa bra program som går igenom ditt register och kollar på om något behöver fixas, eller om det riskerar att bli problem - och sen gör vad det kan för att åtgärda det. =) > Har jag haft datorn igång ett tag och startar upp tex Nero så vill felet gärna inträffa. När datorn har startats om så fungerar Nero perfekt igen. Håller med om att det låter som minnen eller iaf hårdvara som inte funkar riktigt 100% Kör gärna lite tester med program som BurnInTest eller TuffTEST, är det hårdvarufel borde dom kunna stressa fram det. Jag har testat att köra Memtest-86 i typ en halvtimme, sen orkade jag inte vänta mer och avbröt. Det gick i alla fall bra, men om det säger nått eller inte har jag ingen aning om. Jag hade samma problem tidigare men kom fram till att det var ett externt nätverkskort via USB som ställde till det. Hade nämligen inte drivrutinerna till Windows 2003 så jag fick använda det jag hade. Felet dök upp då och då, ibland efter flera dagar och ibland enbart efter en kort stund. Efter varje gång fick jag lov att starta om datorn, väldigt irriterande... Hur tittar man i loggen? Och måste man aktivera nått för att loggning ska ske? Loggboken hittar du i Datorhantering som du enklast når genom att högerklicka på "Den här datorn" och välja "Hantera". Loggboken hittar du under systemverktyg. Fel och varningar i system- och programloggen, spciellt sådant som kan bindas till hårdvara. Nu har jag kört Memtest-86 hela dagen, i ungefär 8 timmar och den stod och rullade på för fullt när jag kom hem. Tar testet aldrig slut? Har inte programmet en inbyggd klocka som visar hur länge det har varit aktivt? Nu har jag kört det en gång till och när jag stängde av programmet så stod räknaren på 7-8 timmar eller nått sånt och testet rullade på för fullt. Jag har hittat två varningar i system-loggen som kan åtminstonde hände väldigt nära när felet inträffade: Datorn har fungerat problem fritt några veckor nu, men igår när jag stoppade i min USB-hub (som har varit urkopplad ett tag, vet inte hur länge) så kom felet tillbaka. Låter tänkbart; skulle det kunna vara så att strömförsörjningen i burken rubbas = saker går snett någonstans i datorn = minnet ändras = bluescreen/liknande Kan man fixa det på något sätt? Eller är det USB-hubben som är skum i så fall? Hej! Hmm... Dom minnena jag kör på nu är relativt nya, men jag köpte dom nog i höstas eller nått sånt, och det har fungerat perfekt fram tills för nån månad sen eller när det nu var, då jag installerade om Windows. <b>Fast USB-hubben fungerar lika bra utan ström, så exakt vad den gör vet jag inte.</b> Nu har felet inträffat trots att jag inte har haft USB-hubben inkl kortläsare inkopplad under tiden.Blue screen
<info>
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
** STOP: 0x00000001A (0x0000001C, 0x00000002, 0x00000001, 0x8053B885)
</info>
Enligt http://forum.pcmech.com/showthread.php?mode=hybrid&t=133961 så brukar det betyda på trasigt ram pga av tex överklockning eller ett för svagt nätagregat.
Kan det stämma? Jag har inte ändra på hårdvaran sen i somras eller något sånt.
ThomasSv: Blue screen
Står det vilken fil/drivrutin som kraschar?Sv:Blue screen
Det händer även med andra program, tex Photoshop.
Notera att det inte händer jämt, ibland kör jag problemfritt flera dar, trots att jag använder samma program.
Nej, det står inget om någon fil.
Jag har använt och kört en variant på min dator och det var väl värt den lilla investeringen det innebär. Men det är på min hemPC - och jag minns inte exakt vilken av alla de man får upp via en googlesökning det var...
http://www.google.se/search?client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Asv-SE%3Aofficial_s&hl=sv&q=%22registry+fixer%22&meta=&btnG=Google-s%C3%B6kning
/EmmaSv: Blue screen
> Det händer även med andra program, tex Photoshop.
Rent instinktivt så låter det där som ram-minnen :/ Kan du testa att köra någon minnes-testningsprogram?Sv:Blue screen
BurnInTest finns på: http://www.passmark.com/products/bit.htm
TuffTEST finns på: http://www.freedownloadscenter.com/Utilities/System_Maintenance_and_Repair_Utilities/_1_TuffTEST_Lite.htmlSv:Blue screen
Ska testa att köra hela testet nån annan dag och kan återkommer med resultat då.
ThomasSv:Blue screen
Sv:Blue screen
Sv: Blue screen
Jag vet inte om det är nått jag ska komma fram till, men hängt sig har den uppenbarligen inte gjort.
Eftersom programmet autostartar från CDn så kan den förvisso ha startat om och börjat om från början...
Kan vi utesluta minnesproblem då?
"TCP/IP har nått det högsta antal samtidiga TCP-anslutningsförsök som tillåts av säkerhetsskäl."
"Datorn kunde inte förnya adressen från nätverket (från DHCP-servern) för nätverkskortet med nätverksadressen 0011D8314A5A. Följande fel uppstod:
Åtgärden avbröts av användaren. . Datorn kommer att fortsätta försöka erhålla en ny adress själv från DHCP-servern."
Låter väl inte som nått som kan orsaka en blue screen?
I USB-hubben sitter det en kortläsare.
Kan det vara den som är problemet? Kortläsaren fungerar bra och övriga saker jag har stoppat i USB-hubben har fungerat så det känns inte som att det är nått fel på den.
En sak som kan tilläggas är väl att datorn inte vill starta om jag har strömadaptern inkopplad i USB-hubben. När jag drar ur den så går datorn igång och därefter kan jag stoppa i den igen. Fast USB-hubben fungerar lika bra utan ström, så exakt vad den gör vet jag inte.
Uppgraderade nyligen RAM-minnet.
Fick då också exakt samma felmeddelande som du + blue screen.
Detta uppträdde väldigt oregelbundet.
Fick ett nytt minne, sedan har allt fungerat perfekt.
//HåkanSv: Blue screen
Jag har som sagt också kört Memtest i ~7-8 timmar utan något konstigt resultat.
Strömadaptern behövs bara om tänker belasta hubben med mer än en viss mA.
T.ex. om du har många strömkrävande grejer.Sv:Blue screen
Fler tips?
Thomas