Halloj! Nu sitter jag och dregglar på http://www.symantec.com/Products/enterprise?c=prodinfo&refId=31&cid=1020 :)Lagring - Raid 5?
Nu har jag suttit och räknat på en ny dator med core 2 duo och har lite "problem" som jag måste lösa utifall att jag nu vill bygga burken...
Är det vettigt att köra med raid 5?
Jag kan inte riktigt övertyga mig själv om hur jag vill ha det nämligen... Den stora fördelen är att alltihopa förhoppningsvis inte blir kaka om en disk lägger av. Sedan är det en fördel att läshastigheten blir hög. Jag tänker mig framför allt mjukvaruraid i windows.
Jag ser dock framför mig följande problem:
1) Skrivhastighet? Jag har försökt hitta benchmarks och liknande, men hittar inte mycket vettigt alls. Eftersom att jag lite då och då sysslar med videorendering så är det högintressant att veta om det kommer ta 1 eller 10 minuter att peta ner lite film på hårddisken...
2) Utbyggnad? Enligt vad jag förstår så sitter man fast i originalkonfigurationen, om man inte raderar all data? Det här är mitt största bekymmer...
Jag gillar som sagt säkerheten i att kraschade hårddiskar inte förstör en massa data, och jag gillar priset på en raid 5-lösning jämfört med raid 1 då kostnaden per gb stiger väldigt mycket med raid 1 (fler hårddiskar, fler kontrollerkort, större chassi, mer ström)
Jag har googlat runt några timmar redan, och har läst massvis på sweclockers forum.
PS.
Hur fungerar det vid BSOD? Går det att använda "disken" trots rekonstruktionen?
DS.Sv: Lagring - Raid 5?