Jag är på jakt efter freeware för att hantera partitioner, närmare bestämt för att slå ihop systempartitionen med en tömd tidigare partition. Helt enkelt utöka systempartitionen. Jag har använt NTFS Resize (http://mlf.linux.rulez.org/mlf/ezaz/ntfsresize.html) några gånger och det har fungerat bra. Finns på en del live-cd som länkas till på den sidan. Kanske inte så lätt att använda, men läser man bara instruktionerna noga så går det fint. Visserligen inte freeware (i betydelsen proprietärt men gratis), men väl free software (dvs fritt, licensierat under GPL): http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Download Kolla in diskpart som följer med WinXP. Med den skall man kunna utöka partitioner... har inte testat själv utan använder Partition Magic (som inte är ett freeware). Skrev en artiklem om gratis programvaror och en av dom var ett partionsprogram men om den klarar de du vill vet jag inte <b>men om den klarar de du vill vet jag inte</b> Funkade grymt bra med live-cd, enkelt grafiskt gränssnitt och allt. <b>Funkade grymt bra med live-cd</b> <b>Gnome Partition Editor</b> var det jag använde. Tja, den skall ju enligt specifikationerna klara av att ändra storlek på NTFS... Inget av de program jag prövat hittils (inklusive EasyRecovery) har klarat att scanna disken. Alla har kraschat. Det kommer en blåskärm som jag inte hinner läsa innan datorn startas om, trots att jag stängt av automatisk omstart av windows. Du kan alltså boota datorn till Windows men sen när du kör EasyRecovery så kraschar den? Jag har skaffat en ny hårddisk på vilken jag installerat windows. Därifrån kan jag starta exempelvis EasyRecovery och de kraschar datorn ja. hmmm... har jag aldrig råkat ut för... :S Jag har tagit med disken till jobbet där vi ska göra lite försök i morgon. Tack för all hjälp - har tyvärr inte lyckats lösa problemet, så jag startar en ny tråd...Freeware för partitionshantering
Windows XP, NTFS.Sv: Freeware för partitionshantering
/JohanSv: Freeware för partitionshantering
Sv: Freeware för partitionshantering
//EDIT//
Ja... diskpart är ju inte heller freeware... men följer som sagt med WinXP... ;)Sv:Freeware för partitionshantering
http://www.pellesoft.se/area/articles/article.aspx?artid=903Sv: Freeware för partitionshantering
<info>
Can RPM work with NTFS?
=======================
RPM can only create/boot an NTFS partition. No formatting/resizing
can be done through RPM.
</info>Sv:Freeware för partitionshantering
Allt gick bra utom med systempartitionen. Då uppstod något fel och programmet tappade bort alla partitioner.
Windows installationsprogram hittade den partition som jag vill ha kvar men kunde inte installera windows på de andra. Så nu behöver jag ett program för att rädda mina filer.Sv: Freeware för partitionshantering
hmmm... "grymt bra"...
Vilken Live-CD använde du och vad hette applikationen?
<b>Då uppstod något fel och programmet tappade bort alla partitioner.
...
Så nu behöver jag ett program för att rädda mina filer</b>
Hade med största sannolikhet inte hänt med Partition Magic...
Kolla på EasyRecovery från Ontrack www.ontrack.com. Inte gratis men värt pengarna.
Du kan ju även kolla in PC Tools File Recover www.pctools.com. Bägge kan laddas ner för att söka efter filer... så du kan ju testa om dom funkar först. Sen om dom hittar igen filerna kan du köpa en full licens för att återställa filerna. Den från PC Tools är lite billigare... dock tycker jag EasyRecovery funkar bättre...Sv:Freeware för partitionshantering
Jag vet nu vad felet är (kanske). Det verkar som om partitionstabellen är skadad.
Jag får väl kolla de program du tipsar om...Sv: Freeware för partitionshantering
EasyRecovery tror jag kan återskapa partitionstabellen.Sv:Freeware för partitionshantering
Sv:Freeware för partitionshantering
Vad står det i loggboken?Sv:Freeware för partitionshantering
Skickar väl med hela meddelandet från loggen:
Händelsetyp: Fel
Händelsens källa: Application Hang
Händelsekategori: (101)
Händelse-ID: 1002
Datum: 2006-09-10
Tid: 20:12:42
Användare: Saknas
Dator: MATTIAS
Beskrivning:
Stoppat program filerecovery.exe, version 0.0.0.0, stoppad modul hungapp, version 0.0.0.0, stoppad adress 0x00000000.
Mer information finns i Hjälp- och supportcenter på sidan http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.
Data:
0000: 41 70 70 6c 69 63 61 74 Applicat
0008: 69 6f 6e 20 48 61 6e 67 ion Hang
0010: 20 20 66 69 6c 65 72 65 filere
0018: 63 6f 76 65 72 79 2e 65 covery.e
0020: 78 65 20 30 2e 30 2e 30 xe 0.0.0
0028: 2e 30 20 69 6e 20 68 75 .0 in hu
0030: 6e 67 61 70 70 20 30 2e ngapp 0.
0038: 30 2e 30 2e 30 20 61 74 0.0.0 at
0040: 20 6f 66 66 73 65 74 20 offset
0048: 30 30 30 30 30 30 30 30 00000000Sv: Freeware för partitionshantering