Då jag stoppa in disk då börjar han snurra men han tydligen känner inte ,en meddelande säger " sätt en disk i enhet A " och snurrar den så länge tills jag tar ut disken. Vad kan vara fel?Kan det hänga ihopp med HD byte? Titta gärna på min fråga i grupp -Skrivlåda -. förmodlingen så har du inte placerat flatkabeln åt rätt håll, jag kollade ,de går inte vända på den ? Det konstig finns 2 uttag på kabeln ena är rakt men den sista delen några ledningar är vända.Det börjar lysa när den lilla kabeln med 4 ledning sätts på ,den kan inte heller vända.jag behöver ta fram några filer från en floppy , den vägrar ! :-( Har du provat det andra uttaget? Att en del av kabeln är vriden beror på att den skall kunna skilja på A: och B: om man har två diskettstationer. Om den inte går att vända vid diskettstationen prova vända kabeln på moderkortet. Det är den sista/yttersta kontakten som normalt skall användas på kabeln. JU det har byt uttaget då lyser inte ! men snurrar inte heller. jag har en annan garanterad felfri drive det samma sak (fel) jag kopplad i båda då båda lyser samtidigt. Kan det vara flatkabeln det är fel på? Hej Två hårdiskar på varje kabel. Hej Andreas Står den som rätt typ i din BIOS-setup ?? Hej Martin Nej, tänkte på floppyn. Ju det gör det. Jag har tillgång 2 andra floppys det är samma sak med dem. Vid uppstart fungerar de men när windows inladdat då hittar inte längre .Jag tror att iBIOS är inte korrekt inställd. Det uppfattar ena av mina två HD som floppy.Det vore bra en steg för steg förklaring hur man rätta till det hela. Nu floppy verkar funka vid uppstart ,men när windows igång så hittar den inte. Vad är nästa steg?Jag har fysisk 2 HD .Och den kunde jag se på DEN HÄR DATORN. + i BIOS var också markerad mester och slav.NU syns bara en HD. Jag ändrat nåt i BIOS autodetect (utan att jag skrivit upp hur och vad jag ändrat :-( )jag har en kännsla att ena HD betrktas som floppy. Kan vara så? Hur kan jag hitta min andra HD igen.? toror jag har hafft samma problem som du att HDD försvan.Detta har med Floppyn att göra inte hårddisken. Hej Stenfloppydisc lyser hella tiden
-jörgenSv: floppydisc lyser hella tiden
stift 1 ska vara mot röd markering på kabeln.Sv:floppydisc lyser hella tiden
Sv: floppydisc lyser hella tiden
Kan oxså vara så att diskettstationen gått hädan. Prova med en annan om du kan.Sv: floppydisc lyser hella tiden
Sv:floppydisc lyser hella tiden
<info>
Kabeln ser ju ut ungefär så här:
||-----------------------||--------||
||-----------------------||--//\\--||
MB B: A:
Felsökning:
* Anslut MB till moderkortet och A: till din diskettstation. (Använd INTE B:)
* Starta datorn.
* Lyser lampan på diskettstationen konstant så är kabeln felvänd.
Vänd i så fall kontakten MB eller A: (dvs dra ut en av kontakterna och vänd den 180 grader)
* Starta datorn. Lyser lampan på diskettstationen fortfarande konstant så är det fel
på kabeln eller diskettstationen.
* Blinkar lampan till vid uppstart (POST) så är diskettstationen rätt ansluten.
* Händer ingenting, kolla om BIOS har hittat diskettstationen i alla fall. Kolla så att inte
diskettstationen är inaktiverad i BIOS.
* Funkar det fortfarande inte, testa med en annan diskettstation, en annan flatkabel etc.
</info>Sv:floppydisc lyser hella tiden
NU lyser inte längre oavbryten. Den blinkar vid uppstart ,( som det ska göra) men snurrar inte bara blinkar en stund .lägger jag i en disk ,,så händer inget.Jag stängde inte strömmen av alltid då jag byt , vridit eller ändrat .Det var nog fel ! Ett tillfälle ena HD lät som det vore en diskdrive. Kan man ha 3 HD ?Min kabel har bara 2 uttag .Går att köpa flatkabel med flera uttag?Sv: floppydisc lyser hella tiden
Du brukar ha två uttag för IDE kablar på moderkortet.
Så normalt kan du ha fyra enheter, CD-ROM eller hårdisk.
Så om du har en CD-Rom så kan du ha tre hårddiskar.Sv:floppydisc lyser hella tiden
Jag har 3 flatkabel 1 går till CD + DVD
1 går till floppy(s)
1 går till HD här finns bara plats för 2 HD. Just nu försvann ena hårddisken .Det syns inte På Den här datorn .Som du kan läsa före inläggar jag hade (har) problem med floppy .plötsligt den andra HD börjat bete sig som en floppy gör vid uppstart.det låter hämnsk Men det fungerade .jag provade en liten gammal HD , det låter likadant ,men windows hittar inte den .DVS det visar att jag har 1 HD. Vad kan man göra?
Jag har gjort nåt gallet . Kan man återställa den ? eller configurera med manuellt i BIOS ? Såfall hur.?Sv: floppydisc lyser hella tiden
Man brukar komma in i den genom att trycka <F1> eller <DEL> under uppstarten.
Du har ju rätt i att det är lite smartare att byta anslutning när du har kopplat från spänningen *S*Sv:floppydisc lyser hella tiden
DU menar rätt typ av HD?
Eller floppy? Floppy tycks funka vid uppstart , i allafall delviss.Sv: floppydisc lyser hella tiden
Det finns ju olika format på de med...Sv:floppydisc lyser hella tiden
Sv:floppydisc lyser hella tiden
Tror det har med flat-kabeln att göra.Den sitter fel vilket blockat hdd.Men låter skumt eftersom du provat.Det finns 4 sätt du kan sätta kabeln på. Två på floppyn och två på moderkortet.
Prova att skippa floppy on se om HDDn hoppar igång igen.Gör den det är det inte HDD som spökar utan floppyn.Dock kan det ju vara BIOS som blockar den med men bara att testa.
Vet inte hur många timmar man har suttit med HDD/floppy strul.Sv:floppydisc lyser hella tiden
Nu floppy börjat fungera. Dvs vid uppstart försöker (boota ) sen laddas windows från HD efter det funkar inte längre .Jag vände kablarna hit och dit och var inne i BIOS den lilla problemet gjorde jag större. Min ena HD "försvann" förvandlades till en DVD .nu har jag 2 . Jag vill gärna ändra tillbaka, jag kommer inte ihåg vad jag ändrat.( aldrig mer rör jag BIOS utan anteckning) Har du nåt förslag hur kan jag klara upp den