Som ny på forumet hoppas jag på hjälp med ett intrikat problem där "normala" supportavdelningar har rekommenderat ominstallation av Windows... Låter ju mycket märkligt. En spontan tanke är att det är en seg överföring från DVD till programvara, och att det cachas på ett vettigare sätt om man läser via ett nätverk (åt båda hållen). Problem med HW/SW drivers DVD-RW?
Jag har en WinXP Pro SP2 maskin som plötsligt drabbats av ett problem med avläsning av DVD Video (Plextor DVD-RW PX740A).
Maskinen var tills för några veckor sedan felfri och jag vet inte när eller varför felet har uppstått.
Alla drivrutiner är uppgraderade till senaste version, likaså är DVD-spelarens firmware och moderkortets BIOS uppgraderade till senaste version (och detta var fallet även innan problemen uppstod).
ASPI-filerna är uppdaterade till senaste version och likaså DirectX (detta testades på inrådan av Plextor support...) men ingen förbättring.
Felsymptom:
1. DVD Video har ryckig bild och dropouts i ljudet oavsett vilken Video SW som används.
(har provat med WMP, Nero Show Time och VLC)
2. Om DVD-film först kopieras till HDD och sedan spelas upp därifrån så är allt ok!
3. Om DVD-film spelas upp från en annan dators DVD-RW (utdelad på nätverket) så är allt ok!
4. Om DVD-film spelas upp på annan dator via "problemdatorns" DVD-RW (utdelad på nätverket) så är allt ok!
Notera att all annan använding av DVD-RW-enheten är helt problemfri (läsa och skriva CD och DVD samt även spela upp CD Audio).
Återstår att testa att fysiskt byta plats på DVD-RW-enheterna för att se om felet stannar kvar, flyttar med, eller försvinner (håll tummarna...).
Som tekniker skulle man ju dock vilja veta exakt vad det egentliga felet är så att man kunde reparera på enklaste sätt.
Någon som har något förslag?Sv: Problem med HW/SW drivers DVD-RW?
Alltså i princip att mjukvaran läser filer på ett "smartare" sätt (går förbi systemet) vilket den inte klarar av. I alla övriga fall måste det gå via systemet (du kan inte kommunicera direkt med en dvd på en annan dator).
Det skulle förklara alla symtomen du beskriver. Lösning är en svårare sak. Antar att du har kollat av så att det inte är något problem i enhetshanteraren?
En grej du kan testa är att stänga av alla program och servicar som du klarar dig utan, för att få snäppet mer processortid (förmodligen marginell skillnad). Skulle det hjälpa är du ett steg på vägen.