Hejsan! Har du flera minnesmoduler? Det troliga i så fall är att du har olika tillverkare av minnen, kanske olika hastigheter med. Tyvärr brukar det inte alltid funka så bra (egen erfarenhet). Problemet kan bero på smutsiga/dammiga kontaktytor på RAM. Plocka ut ditt RAM, använd ett vanligt suddgummi och sudda försiktigt på kontaktytorna, använd eventuellt elektronikrengöring för att rengöra kontakter och kontaktytor. Om det inte blir någon förbättring så misstänker jag att du måste köpa nya RAM. Datorn är lite dammig inuti, men har sett värre, och blåst bort det värsta. Ramminnes problem
Sökte på "Base 64K RAM failure" som anges som felkod för mina tre piiiip, som kommer när jag startar upp datorn, och hamnade här...
Problemet är bara att det händer ibland, och ibland kommer man in i datorn, och kan jobba en stund.
Ibland startar inte bildskärmen vid uppstart, och ibland fungerar den, även om det piper.
Och ibland, bara tvärdör datorn, utan ett pip :-)
Kan minnet vara på väg att ge upp? Eller skall jag leta på andra felkällor åxå. Har redan plockat bort alla onödiga kort.
MVH UlrikaSv: Ramminnes problem
Sv: Ramminnes problem
Sv:Ramminnes problem
Har testat att köra sudgummi tricket, har lånat ett par lika samma minnen som det jag hr (hade 1 st) (DDR 256 mb 333 mhz 2700 ), som jag testat i alla tre minnesmoduler, även bara 1 och 1 om nåt skulle vara paj, har även kopplat bort allt "onödigt" som moderkortets egna prylar (diodmarkeringar för arbetsstatus, ljudkort, tom grafikkortet en gång i desperat försök) Fundrar på om det är kombinerade problem med minnen/moderkort. Moderkortet är nån gammal modell av märket msi, med en 1,8mhz processor. Den fyller 5 år till Jul så det kanske bara är att gilla lägat :-) & skaffa nytt.