Min dator har AMD sempron processor på 1,6 GHz, 1,43 GB Ram och ett inbyggt grafik. Har du senaste drivrutinerna till grafikkortet? Drivrutin: Jag har tagit automatisk uppdatering i enhetshanteraren (fanns ingen ny) Får du bluescreen? Isf. skulle du kunna trycka in den senaste dumpen från c:\windows\minidump i windbg så kan den gissa rätt bra vilken drivrutin som brakade Nej, jag får inte bluescreen. Känn på grafikkortet, är det varmt? Utan att ha läst din tråd helt och fullt så låter det helt klart som drivrutirnerna till ditt grafikkort som behöver uppdateras. Kan inte annat än hålla med, eventuellt i kombination med överhettning. Skriv vad det är för moderkort du har, alternativt vad för grafikkort (går att hitta i enhethanteraren) så blir det lättare att hjälpa dig hitta nya drivrutiner. Moderkort med inbyggt grafikkort. Hej igen... En sak som jag märkte med min dator var att vissa spel som var lite mer krävande kraschade antingen rakt till skrivbordet, BSOD eller en reboot. Det visade sig att grafikkortet blev putt när det inte fick tillräckligt med kräm av mitt 450 Watts nätagg. Efter att ha bytt till 580 Watt upphörde alla problem. Jo, jag köpte ett nytt grafikkort. Asus GF 6200. Ett rätt enkelt kort för under femhundringen. Japp, nu lirar spelen.Barnspel kraschar datorn
Den fungerar jämt bra, men nu skulle jag spela ett spel (ett barnspel om en kille Halvan som åker flygplan). Efter en kort stund blir delar av skärmen kaiko (visar bara en massa färger) och kort därefter hänger sig hela datorn. (spelet fungerar på andra datorer)
Tror ni jag behöver ett riktigt grafikkort eller är det något fel på datorn.
Spelet kräver: 600 MHz, 128 MB Ram, 16x cd, 16 bits grafik (800x600), direct x 9,0c.
Vill inte köpa nytt grafikkort i onödan!!Sv: Barnspel kraschar datorn
Har du senaste DirectX.Alltså 9.0C?
Har du kollar i Loggboken och sett om det står något där?Sv:Barnspel kraschar datorn
DirectX: 9.0C
Loggboken förstår jag inte så mycket av. Gärna tips :)Sv: Barnspel kraschar datorn
Sv:Barnspel kraschar datorn
Grafiken blir mer och mer kaiko (streck kors och tvärs) och sedan låser sig hela datorn.
Inte ens ctrl+alt+delete funkar.
Det är som att datorn inte hinner med och "kokar över".Sv: Barnspel kraschar datorn
Kan för övrigt säga följande: Har tre grafikkort varav jag _vet_ att två är stabila (har varit det innan iaf.), allihopa pci-kort, något från 1995, ett från 1998 och ett matrox millenium från 19??. I min nya burk så var _inget_ av dem särskilt stabila. Bluescreens å omstarter när man minst anade det. I min "gamla" burk så kunde datorn frysa och förbli fryst i allt ifrån 20 sekunder till några minuter innan windows mirakulöst lyckades sparka igång grafikkortet med 4 bitars färger, 640*480, med någon vga-drivis eller något. Ska tillägga att datorn i det fallet svarade helt normalt över nätverket...
(Anledningen till att jag använde de här grafikkorten är att båda burkarna ska ha pci-express kort, å den gamla fick offra sitt till den nya när den nya var färdiginstallerad.. Milleniumkortet, om jag minns rätt, verkar dock rätt stabilt i den gamla. Iofs har kortet värmeproblem, men..)
Så... Kolla ifall burken "överlever", ifall den svarar på nätverket, ifall grafikkortet är varmt etc.Sv: Barnspel kraschar datorn
// ThomasSv:Barnspel kraschar datorn
Sv: Barnspel kraschar datorn
Moderkort: K8MM3, MS-7181 (v1.x)
Grafikkort drivrutin: VIA/S3G UniChrome Pro IGPSv:Barnspel kraschar datorn
Aha ett integrerat grafikkort....
Skulle direkt råda dig till, precis som du själv var inne på, nämligen att köpa dig ett kort. Givetvis finns det en uppsjö av grafikkort men eftersom du inte verkar vara ute efter mer än att kunna spela spel så kommer du väldigt billigt undan.
Kolla lite på http://www.komplett.se/k/kc.asp?bn=10412, på nämnda sida finns det en del kort som de rekomenderar. Ett alternativ skulle kunna vara, XFX GeForce 7300GS 256MB DDR2, HD-ready PCI-Express, DVI-I/Tv-Out, Retail för 679:- . Ett kort med 256 MB DDR, som räcker långt i ditt fall, samt med tv-out om det skulle vara aktuellt att koppla bilden till din TV.
Annars så kan du kika runt på sidan, såg även kort runt 400 kr...billigt! Det du ska kika efter är PCI kort alt. PCI Express.
Lycka till...=)
// Thomas
//JohannesSv: Barnspel kraschar datorn
Hade även fått tag på ett demo-spel till filmen "Bilar" och det gick inte ens att starta.
Men nu går de bra. Det kan hacka till någon gång, så helt perfekt är det väl inte.
Men det är rätt försumbart just nu iaf.
Tack!!