Stoppade nyligen in ett SB Audigy SE i datorn. Upptäcker att nu (till skillnad från mitt tidigare SB live) så spelas vanliga mp3-filer bara upp i de två främre högtalarna. (Så blir det både i Vista och XP). Lyckades hitta svaret själv... I XP finns lösning, men ännu inte i Vista. Tydligen är det bara vänta så kommer en lösning senare.SB Audigy, musik hörs inte i alla högtalare
Har under konfigurera valt kvadrofoniskt (fyra högtalare). När jag på den bilden även klickar på en högtalare i taget hörs testljudet i dem korrekt, men sen när jag (både i winamp eller mediaspelaren) spelar vanliga mp3 är det tyst i de två bakre högtalarna. Och när drar jag igång en DVD-film i PowerDVD kommer surroundljudet som det ska i alla fyra högtalare.
Hur får jag vanliga (tvåkanaliga) musikfiler att spelas upp i alla fyra högtalare? Jag saknar detta för ljudet blev så mycket fylligare då.Sv: SB Audigy, musik hörs inte i alla högtalare
----- klippt från Creatives hemsida -----
CMSS = Creative Multi-Speaker Surround
The Windows Windows Vista™ audio architecture changes the way per-stream audio processing works, which required us to write new software to support this.
Issues that may be encountered:
CMSS no longer works on audio streams from the OS.
Status:
Features based on Windows XP architecture must be rewritten to conform to the new Windows Vista™ architecture, and we have a team of software engineers, project managers and testers dedicated to this task in order to provide our customers the same seamless audio experience under Windows Windows Vista™ that they enjoyed under Windows XP.
----- slut -----