När jag köpte en ny SATA2 hårddisk på 250gb, valde jag att ominstallera windows xp pro på den. Jag tänkte att det skulle fungera bättre istället för den 4 år gamla 80gb IDEsaken jag hade kört systemfilerna på innan. Brukar finnas lösningar på det mesta.. kan inte säga varför det blev som det blev.. men du kan kanske hitta ett svar här någonstans: http://www.anetforums.com/posts.aspx?ThreadIndex=10606 Jag kopplade in min äldsta disk igen och kopierade ntldr-filen från Windows XP cdn. Detta är ett bra programMin dator verkar stöta bort hårddiskarna...
Allting verkade fungera finemang, tills i tisdags, då jag installerade en webkamera. Efter att Creatives uppdateringsprogram hade kört igång automatiskt och tvingade mig att boota om datorn, hittade datorn den inte. Efter att ha petat lite i enhetshanteraren, lyckades jag dock hitta den igen och få igång den.
Allting verkade fungera finemang.
En dag senare, upptäckte jag att min dator inte ville starta som den skulle. Den stannade i bootningen och meddelade att "NTLDR kunde inte hittas. Tryck CTRL+ALT+DELETE för att starta om datorn". Jaha. Det var ju roligt. Men efter att ha fått fram en manuell bootningsmeny, kunde jag välja att starta från den "rätta" hårddisken.
Allting verkade fungera finemang, förutom att jag var tvungen att gå in manuellt och välja hårddisk varje gång jag ville starta datorn. Men jag tänkte, att såhär ska det ju inte vara. På wikipedia hittade jag lite information om att det kunde vara fel på boot.ini filen, så jag startade återställningskonsolen och testade att återuppbygga filen. Men det gick inte att hitta någon windowsinstallation enligt programmet.
Nehe.
Igårkväll, när jag läste igenom systemloggarna, fick jag en snilleblixt då jag såg att det hade varit en massa felmeddalanden om just disk 0. Det var då min äldsta av nu tre hårddiskar, en hitachi 80gb, som jag kopplade ur från moderkortet och satte dit min 160gb till primary istället. Datorn startade felfritt! Wow, äntligen.
Men när jag trodde att det var över, började det under förmiddagen att skaka lite i fogarna. Jag upptäckte att jag inte kunde komma min 160gb disk alls. Den syns i explorer, men tydligen vill mitt Windows formatera den. Vilket jag självklart inte vill då jag har en massa saker på den jag skulle gråta blod över att förlora.
Det känns som om min SATA-disk är svartsjuk och succesivt stöter bort alla andra hårddiskar, men så är antagligen inte fallet. Men det är något skumt som pågår. Och nu vänder jag mig hit. I hopp om att någon ska ha några fina idéer.
En summering:
1. Installerade om Windows XP Pro på den nya SATAdisken, samtidigt som de två gamla hårddiskarna var urkopplade från moderkortet.
2. Kopplade sedan in de andra hårddiskarna. Efter en chkdiskkontroll, fungerade de normalt.
3. Jag formaterade den äldsta disken där de förra systemfilerna funnits.
4. Jag installerade en webkamera som krånglade till en början.
5. "NTDLR saknas" poppade upp någon dag senare. Jag tänkte att de var en konflikt mellan webkamerans och SATA-diskens USBsaker.
6. Jag försökte rekonstruera boot.ini med hjälp av återställningskonsolen. Programmet hittade inte någon Windows-installation.
7. Jag kopplade ur den äldsta hårddisken. Allting fungerade. Inget NTDLRfelmeddelande.
8. Den andra äldre hårddisken som nu var primary, behöver formateras enligt Windows. Jag testade med en systemåterställning till innan webkameran hade installerats, men fortfarande samma problem.
8. Blä.Sv: Min dator verkar stöta bort hårddiskarna...
Sen tror jag det heter NTLDR, och inte NTDLR :)
Sök på google på "NTLDR is missing" så kommer du få ett bra antal träffar! :)Sv:Min dator verkar stöta bort hårddiskarna...
Det verkar fungera. Men en sak återstår - Min 160gb disk, där jag har/hade alla mina
mediafiler på, går inte att komma åt. Enligt Windows är allt det utrymmet (130gb)
inte allokerat och tillägger att jag måste formatera den om jag vill använda den.
Men det vill jag ju inte.
1. Hur satan gick det här till?
2. Hur återställer jag datan?Sv: Min dator verkar stöta bort hårddiskarna...
http://www.runtime.org/
Jag skulle tro att det är din filtabell som gått hädan, så allt finns säkert kvar :-)