Brukar ni starta om datorn ofta? Start på morgonen, stäng på kvällen. Så sällan som möjligt. Har precis som du en massa saker uppe. Flera visual studio projekt och ett gäng hemsidor, outlook, msn, commando-prompter osv osv. Varför ödsla tid på att starta upp allting och stänga ned allting bara för jag ska sova några timmar ;) Stänger på kvällen och öppnar på morgonen. Dels sp spart det lite ström och dels upplever jag att datorn mår bra av att startas om emellanåt. Stänger i princip aldrig av datorerna, den stationära står 24/ (+ alla servrar), laptopen, om den har nätspänning, står 24/7, under flytt/efter flytt och jag inte orkat packa upp den så är den i stand by. Främsta anledningen till att min stationära är igång 24/7 är att den agerar filserver på nätverket, och min bärbara är att, tja, den är väldigt seg att starta :P Samma här, det händer någon gång att den får stå på om det är något viktigt som man inte vill ska stängas ner men i 98% av fallen stängs den av under natten. Sover man i samma rum och inte har fått skiten tyst har man inte många alternativ... =) >Sover man i samma rum och inte har fått skiten tyst har man inte många alternativ... =) <b>Sover man i samma rum och inte har fått skiten tyst har man inte många alternativ... =)</b> > För övrigt, varför har dom klantat till det i Vista och döpt båda lägena till "Viloläge"? Det är oerhört irriterande och gör allt svårare att ställa in. Nej det stämmer inte. Nog kan det vara så att en kopia sparas ner på hårddisken även i viloläget, men det jag syftar på är när man ställer in energischemat. När man ska välja vilket läge datorn ska sättas i av olika knappar så heter två alternativ "Viloläge" när dom egentligen gör olika saker (viloläge och hibernate). <b>>Viloläge är ju lika tyst som att stänga av datorn. </b> >>Viloläge är ju lika tyst som att stänga av datorn. <b>Min dator blir helt tyst när jag sätter den i viloläge. Jag har också en strömbrytare som jag också slår av (för dator, skärm, skrivare, högtalare mm) men det skulle inte behövas.</b> >Om det trots allt är rätt läge du använder så är 25 sek verkligen ingen bra starttid. Min vaknar upp på 1 Martin: Fråga: När du gör sådär, stänger du strömmen fysiskt till burken, eller bara med strömbrytaren på burken då? (Om bara på burken så ska den inte behöva hela 25 sekunder för att dra igång) Martin: Ja, det är den. Men diskussionen låg väl på hurvida datorn var tyst eller inte och det är ju ganska självklart att datorn blir helt tyst om man bryter strömmen till den. > Oskar: Notera att han skrev att han har en strömbrytare som slår av dator, skärm mm, så han bryter strömmen helt och hållet. Dvs hibernate, inte sleep. <b>>Då har du mysko burk med dåligt acpi-stöd :P</b> Farsans dator har också samma problem, som jag skrev tidigare, och han har en helt "vanlig" dator. Dvs ett färdigt paket köpt från Komplett. Hårdvaran, eller om det är gamla, gamla burkar, saknas special-fix-drivisar Farsans dator är nån månad gammal och han kör med Vista Home Premium, så det borde vara rätt färska drivrutiner. Inget att göra nått åt då? Och vilka grejer ska man uppdatera sina drivrutiner för? Ingen aning =)Starta om datorn
Jag gör det nästan aldrig utan sätter den bara i viloläge när jag inte använder den. Just nu har min dator (enligt systeminfo) varit igång i 53 dagar, 12 timmar och 54 minuter.
Jag kör alltid många program (just nu 15 program i aktivitetsfältet) och mycket utveckling i Visual Studio.
Det brukar få en del konstiga effekter efter ett tag. En sak som brukar dyka upp är att mina nätverksanslutningar blir omvända.
De VPN anslutningar som är aktiva står som disconnected och vissa av de som inte är aktiva står som connected. Blir lite jobbigt eftersom det inte går att stänga respektive öppna de som har "fel" status.Sv: Starta om datorn
Har själv slutat med viloläge, då nätverkskopplingar inte hänger med (som du skrev).
/HåkanSv: Starta om datorn
Sv:Starta om datorn
Sv: Starta om datorn
Viloläge är ju lika tyst som att stänga av datorn.
(eller är det vänteläge? Hursomhelst är det hibernate jag använder)Sv:Starta om datorn
Jag hade själv samma problem förut och är datorn inte knäpptyst så kan jag inte sova. Nu har jag förvisso inte den längre i samma rum, men oftast stänger jag av den ändå. Ibland kan den vara igång (både som vanligt och med viloläge) ett par 3 dar nånting men oftast stänger jag av den. Det känns bäst så.
<b>Viloläge är ju lika tyst som att stänga av datorn.</b>
Om man syftar på det läge där datorn är igång men ser avstängd ut så är det olika för olika datorer. Min dator blir helt tyst medans farsans låter precis som vanligt.
Det andra läget (hibernate) stänger ju faktiskt av datorn så då blir den självklart tyst.
För övrigt, varför har dom klantat till det i Vista och döpt båda lägena till "Viloläge"? Det är oerhört irriterande och gör allt svårare att ställa in.
För övrigt 2, vad har ni för operativsystem? Klarar Vista av långa pass bättre än XP?
Själv har jag Vista och jag har inte märkt nån prestandaförsämring, men då har jag bara haft den igång typ 3 dar som mest.
/ThomasSv: Starta om datorn
Tanken är att du inte har någonting att ställa in; du köra bara på viloläge. Det som händer då är att du får det som kallades vänteläge i windows xp, dvs. att bara ram-minnet hålls strömförsörjt för att det ska gå snabbt att starta igen. Men.. Även det som kallades viloläge används; en kopia av minnet sparas ned på hårddisken. Man får både och alltså; snabb start, och lite säkerhet om strömmen skulle brytas när datorn sover.. =)Sv:Starta om datorn
Nu har jag enbart viloläge att välja på startmenyn, men hos farsan kunde man välja antingen viloläge eller vila. Så både lägena finns i alla fall.
/ThomasSv: Starta om datorn
Testade precis. Viloläge är ju lika tyst som att _inte_ stänga av datorn. För mig.Sv:Starta om datorn
>Testade precis. Viloläge är ju lika tyst som att _inte_ stänga av datorn. För mig.
Konstig dator. Min dator blir helt tyst när jag sätter den i viloläge. Jag har också en strömbrytare som jag också slår av (för dator, skärm, skrivare, högtalare mm) men det skulle inte behövas.
Är ganska imponerad av vista med viloläge. Har 2G ram men det tar ändå inte mer än 25 sekunder från att jag slår på strömmen till inloggningsbilden är framme. På XP tog det över en minut.
Nu skall jag bara försöka fixa ett sätt att sätta datorn i viloläge utan att gå via menyn. Mitt tangentbord har inte sleepknapp så jag försökte mappa om en annan men det fungerade inte.Sv: Starta om datorn
Du tänker nog inte på samma sak som vi andra. Eftersom du slår av strömmen så är läget du använder hibernate (vet inte vilket av "viloläge" eller "vila" det är). Då blir datorn helt avstängd och självklart låter den inte (dock så finns det ju fortfarande datorer som är knäpptysta även i sleep, som tex min).
Om det trots allt är rätt läge du använder så är 25 sek verkligen ingen bra starttid. Min vaknar upp på 1 sek.
/ThomasSv:Starta om datorn
>sek.
Rätt läge för mig är det där jag kan stänga av strömmen utan att förlora data.
25 sekunders väntan är miljön värdSv: Starta om datorn
Själv stänger jag oftast av datorn helt, mest för att inte "slösa" ström.
Oskar: Notera att han skrev att han har en strömbrytare som slår av dator, skärm mm, så han bryter strömmen helt och hållet. Dvs hibernate, inte sleep.
Jo, jag har läst det, men jag har ändå inte fått klart för mig om han, när han klockat uppstarten, brutit strömmen helt eller inte, därav frågan.Sv: Starta om datorn
Mycket möjligt, det är en "företagsdator" (sån man lånar/hyr) som min far köpte loss för 3-4 år sen.Sv: Starta om datorn
Är det alltid "dålig" hårdvara när den inte blir tyst i sleep eller kan det vara nått annat som hindrar datorn från att gå ner i sleep? Skärmen stängs i alla fall av.
Var fan hittar man det?Sv: Starta om datorn
Men.. Moderkortets tillverkares hemsida skulle jag nog börja på, om det finns drivrutiner så är det nog där.
(På en gammal burk som levererades med första versionen av win 98, eller om det var win 95, någon gång kring 1998 iaf, så gick det inte att få igång acpi-stödet om man inte installerade med deras recovery-cd, som för övrigt hade en trasig installation av directx medpackad, vilket ändå krävde en ominstallation.. Har för mig att jag löste det genom att kopiera direkt från cd:n eller något liknande då. Behövdes för att win 98 skulle kunna stänga av burken istället för att bara visa text om att man nu kunde stänga av burken.)