Halloj! Jag skulle hellre låtit datorn vara med i företagets övriga backup-strategi. Om du har en exter hårddisk i närheten av datorn så hjälper inte det mot brand eller stöld. Till dilemmat hör att datorn inte får vara ansluten till det övriga nätverket p g a säkerhetsrisk. <b>Till dilemmat hör att datorn inte får vara ansluten till det övriga nätverket p g a säkerhetsrisk.</b>Driftsäkra dator
Jag har fått en delikat uppgift på jobbet att driftsäkra en dator som har hand om vårat larm och passagesystem. Den data som matas in och sparas på denna burk kommer att ha all information om anställda, deras pin-kod och kortnummer samt när och var de har tillträde. Dessa uppgifter sparas dels i en krypterad databas och dels i en databox som styr hela konkarongen. Förra veckan kraschade datorn och med en hårsmån när lyckades jag få ut just användardatabasen ur den (de andra filerna var körda och gick inte komma åt p g a skadade sektorer som varken Data Lifeguard eller Spinrite kunde rå på).
Den data som lagras i databoxen däremot kan enbart skrivas till den och aldrig läsas tillbaks igen.
DÄRAV kravet på extrem driftsäkerhet.
Jag har följande idé om hur man skall gå tillväga.
- Dator med speglade diskar enligt RAID-1 eller 5
- Extern hårddisk som varje dygn gör en avspegling med Norton Ghost
- UPS kopplad till maskineriet för att förhindra strömspikar och liknande.
Är detta adekvat, eller krävs det något mer för att man skall kunna sova gott om natten?
M V H
JohannesSv: Driftsäkra dator
/JohanSv:Driftsäkra dator
Däremot tänkte jag ta veckovis backup på USB-minne, då själva datan det rör sig om är mindre än 200 MB.
//JohannesSv: Driftsäkra dator
Kan man inte göra någon typ av envägskommunikation? Typ Dator A skriver till X, Dator B läser från X.
Dator B kan vara slutdestinationen eller så är den ansluten till nätverket och skickar den till lämpligt ställe.
/Thomas