Tjopp! Starta maskinen på t.ex. en Knoppix-skiva eller annan live-dist och se om den bootar upp. Det där kan vara någon drivrutin som är galen, något virus, eller allmänt systemfel i Windows. Hahaha, hur kan jag vara en sån idiot? Hur missar man felsäkert läge? Totalt hjärnsläpp ibland :D De här alternativen skulle jag överväga. Har den gått ordentligt tidigare med den konfigurationen så kan du <b>Däremot bootar den inte alls på varken BartPE eller Ubuntu LiveCD</b> Hur ser kondensatorerna på moderkortet ut? Om de ser ut att vara uppsvälda så kanske de måste bytas. Tjo! Byt då alla kondningar som sitter i den gruppen. Det är tyvärr alldeles för vanligt Är inne på att knappcellsbatteriet kan behöva bytas. En FS bärbar jag hade betedde sig så när det behövde bytas. Det är utbytt med ett från en annan fungerande fsc-maskin redan... Blev ingen skillnad.... Då lutar det åt Sten-Runes åtgärd som nästa steg då. Hehe jo... Plockade bort lufttunneln till processorn nu, och där under var det 7 kondensatorer som va uppsvällda och hade läckt... Har du använt lödpennan förut till komponenter så är det säkert inga problem, kostnad för Hur svårt kan det va? :D ... Har du något annat skrotkort så kan du testa på det, annars kan du fråga efter Det kan faktiskt vara ganska besvärligt att få bort de små rackarna eftersom ena benet förmodligen är anslutet till ett jordplan och det andra till en relativt bred matningsledare vilket gör att det krävs ganska mycket värme. För mycket värme kan också skada moderkortet (och komponenterna). Jag har pratat med ägaren till datorn, och vi kom överens om att beställa ett helt nytt kort istället för att krångla med det gamla. Tydligen har maskinen inte gått speciellt stabilt på evigheter, så risken är ju bara att resten smäller inom kort också. Det behöver inte vara så, men för att slippa framtida problem så.... 495kr på Dustinhome :)Dator stängs av vid XP bootscreen...
Har lite problem med en maskin...
Maskinen är enligt följande (Fujitsu-siemens):
P4 Prescott 3,0GHz
512Mb DDR
Radeon 9600XT
WD 160Gb disk
300W nätagg (båda som är testade)
Följande händer:
Bootar maskinen - passerar bios och börjar boota på disken. När windows xp bootscreen kommer upp och den blå stapeln har passerat ett par gånger så stänger datorn av sig. Alltid på samma ställe. Testkört med två olika diskar, båda stänger av på samma ställe...
Jag har testat följande:
- Skiftat minnesmoduler samt testat en och en (dock endast mellan de två som redan sitter i maskinen...)
- Bytt grafikkort
- Bytt nätagg
- Bytt disk (1st SATA samt 1st via IDE) och testkört den gamla disken i en annan maskin, och där fungerar den... Dock inte bootat på den.
- Ryckt ur allt som drivs på ström utom det vitala för att utesluta för klent nätagg...
Nu till det lustiga... Kör jag biossetupen så stänger inte datorn av sig... Då snurrar den utan problem i flera timmar, så det känns inte som ett överhettningsproblem...
Rycker jag ur disken så startar maskinen, men det finns ju inget att boota på så det blir ju samma som att köra BIOS.
Någon som har några förslag på vad man kan testa mer?Sv: Dator stängs av vid XP bootscreen...
Kan ge indikationer på trasig hårdvara.
Är datorn av m.ä. kan det vara dags att byta knappcellsbatteri på moderkortet.
//AnnSv: Dator stängs av vid XP bootscreen...
Har du testat att boota i felsäkert läge?
Annars skulle jag rekommendera en ominstallation av Windows.
Lycka till!
//JohannesSv:Dator stängs av vid XP bootscreen...
Den fungerar att boota i felsäkert läge...
Däremot bootar den inte alls på varken BartPE eller Ubuntu LiveCD, så det bör väl vara nån drivrutin mot hårdvaran som är totalvajs...
Hur fortsätter jag härifrån?Sv: Dator stängs av vid XP bootscreen...
Reparera från skivan.
Återställa från felsäkert läge.
Plocka i en annan disk och starta från live-cd. Kan vara diskkrasch. (edit: fast det är klart, den startar i felsäkert så sannolikheten är inte stor).
//AnnSv:Dator stängs av vid XP bootscreen...
välja att starta med senast fungerade vid uppstart, annars har du möjligheten
att göra en systemåterställning när du är inne i XP, under Tillbehör, Systemverktyg
när du kommer in i systemåterställningen så får du upp en kalender med siffror
i FET stil, det är de som den funkade med och kan läggas åter till.
Program som är installerade efter det darum får du installera om men alla data ligger kvar.Sv: Dator stängs av vid XP bootscreen...
Menar du att dessa kraschar också, eller har du bootordningen så inställd att datorn aldrig försöker starta från cd-skivan?
/JohanSv: Dator stängs av vid XP bootscreen...
Jag har fått byta dessa ett par gånger på en fujitsu siemens maskin (förmodligen en äldre maskin än din dock). Hade ungefär samma problem. Datorn bootade om en bit in i uppstartssekvensen. Jag tror det var när grafik kortet började dra ström på 5 och 3.3V spänningarna.
/RubenSv:Dator stängs av vid XP bootscreen...
Har testat med "Senast fungerande konfiguration" men den stänger av sig då också... Även testat systemåterställning, till några dagar innan den totaldog, men det hjälpte inte. Även testat att installera om windows (på en annan disk), men den stänger av sig i installationen.... Försöker jag boota på en Vistadisk kraschar den innan jag får upp språk och tangentbordslayout.
Kollade kondensatorerna nu, och en av de större i närheten av processorn ser ut att ha läckt. Är något brungrått på ovansidan...
Angående LiveCDs kraschar den på de också, ja.... Rätt bootsekvens... Även testat helt utan hårddisk....Sv: Dator stängs av vid XP bootscreen...
idag att komponenterna är av sämmre kvalitet än tidigare då alla pressar sig för att
tjäna pengar och då kommer mycket av komponenterna att ligga på minustoleransen.Sv: Dator stängs av vid XP bootscreen...
Sv: Dator stängs av vid XP bootscreen...
Är det en kostsam åtgärd? Svårt? Har lött förut, men hur pilligt är det att få bort dom gamla och dit nya? Bättre att försöka hitta ett annat moderkort?Sv: Dator stängs av vid XP bootscreen...
kondningar 5-15/st i regel.
PS! Sedan var det Ruben Jönsson som ska ha credit för det, han var före mig ;-)
jag bara fortsatte att förklara på hans inlägg.Sv:Dator stängs av vid XP bootscreen...
Har nog inte lödit komponenter sen gymnasiet (vilket visserligen inte va så otroligt längesen)... Men för dom småpengarna kan det ju vara värt att testa!
Jag tackar för all hjälp!
Återkommer med mina framsteg på lödfronten alt nytt moderkort...
//ChristofferSv: Dator stängs av vid XP bootscreen...
något skrotkort där du köper komponenterna.Sv:Dator stängs av vid XP bootscreen...
Jag brukar värma benen på undersidan, utan att först suga bort tennet, och försöka dra upp kondensatorn ett ben åt gången, lite i taget (vicka den fram och tillbaka). Se bara till att inte dra för hårt eller vicka för mycket åt gången för då kan koppar banorna på moderkortet lossna. Sedan tar man bort lödtennet med lödfläta eller tennsug. När man fått upp kondensatorn en bit är det kanske lättare att värma från ovansidan istället.
Ska du köpa nya kondensatorer så se till att de är högtemp (105 grader istället för 85), att det är rätt spänning, att bendelningen och storleken är rätt och att det är typen som har låg ESR (kan jämföras med inre motstånd). Det gör inte heller något om du sätter dit kondensatorer med något högre värde än de som satt där från början (om de får plats). Vad jag menar är att om du ska ta kondensatorerna från något annat slaktat moderkort så gör det inget om värdet är högre, både spänning och kapacitans. Ska du köpa nya så använd samma värde som satt där tidigare.
Nu menar jag inta att skrämma dig, det är inte jättebesvärligt om man bara tar det lungt och är försiktig. Lycka till.
/Ruben
Sv: Dator stängs av vid XP bootscreen...
Tack än en gång för hjälpen med felsökningen!