Jag ska köpa en ny hårddisk, blir en 250Gb, kommer köra NTFS som filsystem och XP Pro som OS. 20 GB för OS och program tycker jag verkar lite i tunnaste laget, men det hänger ju på vilket OS du har, 20 GB till OS och program låter på tok för lite, men det beror ju givetvis på vad man har tänkt installera... <b>Varför vill du ha så många partitioner? </b> Det var något jag lärt mig sen gammalt, att datorn klarar max 20GB och sen blir klustren för stora. Jag upptäckte problemet med att dela upp i så många när jag fick hem ett gäng 5GB stora filer, blev svårt att hitta plats. Jag har alltid ångrat mig när jag har valt att skapa en massa partitioner på en hårddisk eftersom det alltid har visat sig att jag har för lite plats på en (speciellt C:) när jag totalt sett har mycket ledigt fast utspritt på flera partitioner. Jag har 20GB nu som C och det finns plats över. <b>Jag tror det blir en 30GB för C,en för musik och sen en till för resten.</b> X GB för C: och resten på D:. Finns ingen anledning att dela upp i fler enheter, det finns ju faktiskt kataloger :-) Jag sätter tråden som löst och tackar för synpunkter. Har en liknande setup som trådskaparen, men gett xp 30 gig i stället.Partitionera hårddisk
Min tanke är att partitionera den så här:
<info>
C = 20 GB för OS och program.
D = 30 GB Backup
E = 100 GB Musik
F = 100 GB Diverse andra filer
</info>
Är det vettigt eller finns det andra förslag. Förut fanns det ju begränsningar som gjorde att man skapade flera mindre partitioner.Sv: Partitionera hårddisk
och hur många program som du behöver installera.Sv: Partitionera hårddisk
Varför vill du ha så många partitioner? Har svårt att förstå vad du skulle vinna på det... Blir ganska bökigt om någon blir full men du har plats kvar på en annan. Lämna i sådana fall utrymme opartitionerat som du kan utöka någon av din partitioner med om det behövs (det går dock inte utöka systempartitionen med standard MS-verktyg).
Jag skulle dock hållt mig till en enda partition, eller möjligtvis en separat för OS och program. Detta för att underlätta backup av hela OS-partitonen samt minska filfragmentering.
/JohanSv:Partitionera hårddisk
Det lutar åt 30GB på C då, en lite större för backup och en annan för musik och blandat.Sv:Partitionera hårddisk
Håller också med att 20GB till OS och applikationer inte räcker långt. Det räcker ju att man installerar några olika versioner av visual studio och msdn så krymper ledigt utrymme snabbt.
Så nu har jag bestämt att bara ha en partition på C: disken och flera partitioner på en andra hårddisk (för test, backup, bilder, film för redigering och sånt). Filmer och musik lägger jag på en extern usb hårddisk så att de lätt går att flytta mellan olika datorer.
Men allting hänger ju på hur du ska använda datorn och vilka applikationer du ska köra.
/Ruben
www.rjjournal.netSv: Partitionera hårddisk
VB6 och Visual Studio 2008, Photoshop, Office ska in + en del småspel.
Jag tror det blir en 30GB för C,en för musik och sen en till för resten.
Backup tror jag att jag ska använda den externa disken till.Sv:Partitionera hårddisk
Lyxa du till det med 40 GB för C, det finns inget värre än en för liten system-partition! Personligen skulle jag slagit ihop "musik" och "resten", varför vill du separera det?
/JohanSv: Partitionera hårddisk
/ThomasSv:Partitionera hårddisk
PC-City har ingen större ordning bland sina varor upptäckte jag när jag kom hem med fel hårddisk.
Rätt märke, storlek men fel gränssnitt.Sv:Partitionera hårddisk
Anledning till o ha flera diskar i stället för kataloger kan tex vara att det är svårt o sätta separat filsystem på en katalog. Vissa backup program vill inte läsa ntfs.