Har ett problem jag slitit med sedan 2005: ASUS A8N-SLI-kort, nVidia NS-brygga och att blanda sata och ide-diskar. Har du installerat drivisar för chipset och liknande? SP1 till vista? Ja, i flera olika generationer. Från ASUS, nVidia och SiliconImage. SP1 till vista tror jag kommer avhjälpa det problemet. Tack för länken!! Visst är den intressant. Problemen är likartade, likaså användningen av nForce4-cipset'en som ligger i både A8N-SLI och A8N32-SLI. -Vidare tror jag nog det är ett Windows-problem eftersom jag inte reproducerar det i Linux. [citerat Lars Edman Medlem:23219 [Blanda S-ATA- och P-ATA-diskar i en maskin?]#268003] Tack Oskar för du tog dig tid att svara! Haha, jo, jag skulle nog aldrig få för mig att blanda, i alla fall när jag köper nytt, främst då IDE mest är jobbigt jämfört med S-ATA =) Ursäkta dröjsmålet! Jag hade en riktig krasch, inget med detta att göra, för andra gången på nio år hade jag fått ett virus. Så! Det känns som att de flesta inställningarna där är konstiga :P Det troliga är att moderkortet är defekt. Har varit med om detta vid ett flertal tillfällen. Visst! Det har varit väldigt många moderkort med den chip-familj du har som blivit defekta. Dessvärre går det inte att lösa med mjukvara. Tack Magnus! Ett tröstens ord... Likna det med Ryan Airs medtoder vid inställda flygningar .... - Här har du pengarna tillbaka ... Blanda S-ATA- och P-ATA-diskar i en maskin?
WinXP resp SuSE10.2 på varsin IDE-disk. Allmän datalagring på en eller två satadiskar.
Kopiering/Radering/Flytta filer fungerar utmärkt mellan IDE-diskarna. -Efter en tid blir det problem vid motsvarande mellan sata- och ide-diskarna samt mellan sata-diskarna. Om det är t ex ett kopieringsjobb till en sata slöar kopieringen långsamt ner till sata-disken helt enkelt avmonteras från maskinen. Ofta med filfel som resultat.
-Detta i Windows. -Det märkliga är att i Linux uppstår inga liknande problem?
N/S-bryggan har aldrig gått över 44 grader.
Efter något år köpte jag ett reservkort, ifall det ändå var något fel på sata-controllern på mitt första A8N-SLI Dlx. Reservkortet var någon generation senare; ett A8N32-SLI-Dlx. -Ytterligare något år senare beslöt jag bygga upp en andra, liknande maskin kring mitt reservkort, eftersom den första ändå fungerade med enbart IDE-diskar.
Denna gång med Vista resp SuSE 10.3 på varsin IDE-disk och en-två S-ATA-diskar för datalagring.
Exakt samma problem uppstod direkt på den nya maskinen (helt nya diskar)??
Är det helt enkelt så att att blanda de två disktyperna i en maskin är olämpligt?
/LarsSv: Blanda S-ATA- och P-ATA-diskar i en maskin?
Sv:Blanda S-ATA- och P-ATA-diskar i en maskin?
Inte SP1 i Vista.Sv: Blanda S-ATA- och P-ATA-diskar i en maskin?
När det gäller xp: http://forums.whirlpool.net.au/forum-replies-archive.cfm/954040.html, kan vara intressantSv:Blanda S-ATA- och P-ATA-diskar i en maskin?
Du får ursäkta om jag är misstrogen och okunnig, men har svårt med tilltron till fler mjukvaru-uppdateringar? Korten är tillverkade åren kring 2005 när XP redan var etablerat. De första tre åren med A8N har jag inte gjort annat än uppgraderat BIOS ett flertal ggr (hela tiden med nytillkomna, helt nya och f f a andra problem som resultat. Vidare prövat successivt nyare nForce4-drivers (varav de senaste gav Bluescreen). Och felet har varit beständigt.
Men något talar för ditt förslag; Jag har ett minne av att maskinen fungerade med komb IDE/SATA med XPsp1?
Men åter till min fråga: Det verkar som det är något problematiskt med att kombinera IDE- och SATA-diskar i en maskin? Länken du gav antyder det också? Eller är det bara jag som haft otur med korten/varit okunnig?
<citat>
Du får ursäkta om jag är misstrogen och okunnig, men har svårt med tilltron till fler mjukvaru-uppdateringar?
</citat>
Senaste servicepack är alltid bra att ha =) Hur som haver, länken pratar inte så mycket om mjukvaruuppdateringar till xp, snarare om inställningar för hur den förflyttar data. Kolla det, stod något om DMA & PIO i länken som kan vara värt att kolla.
När det gäller Vista så tror jag att SP1 kommer hjälpa, vill minnas att slöa kopieringar var en sak som skulle åtgärdas
[citerat Lars Edman Medlem:23219 [Blanda S-ATA- och P-ATA-diskar i en maskin?]#268003]
<citat>
Men åter till min fråga: Det verkar som det är något problematiskt med att kombinera IDE- och SATA-diskar i en maskin? Länken du gav antyder det också? Eller är det bara jag som haft otur med korten/varit okunnig?
</citat>
Rent spontant så känns det inte som att det skulle vara något problem, jag kan dock inte uttala mig, har faktiskt aldrig behövt testa. På den där sidan jag länkade till så tyckte jag inte att det stod så mycket sånt, fast jag skummade iofs bara lite snabbt.Sv:Blanda S-ATA- och P-ATA-diskar i en maskin?
Du har rätt, länken handlar om att diskarna halkar över till PIO från DMA, men berör också att det verkar vara ett Windowsproblem. När jag läser en gång till ser jag att hans Gigabit-kort har samma nForce4-chip som jag. Hans problem var långsam kopiering, mitt var samma men avslutad med avmontering.
-Jag tycker jag borde pröva "transfer mode" ändå och se att inget händer (mina bägge IDE-diskar är hursom idag bägge stabilt på Ultra DMA 6 och den opartitionerade SATA'n på Serial ATA DMA).
Jag är inte motståndare till mjukvaruuppdateringar i sig, bara i det här sammanhanget. Du anar kanske varför ;)?
Min fråga var kanske för öppen? Men när jag under åren slagit på "sata ide a8n-sli problem", ibland med tillägget nforce4 (inte senare versioner) har träffarna inte varit få eller uppmuntrande. Jag märker också att människor i min omgivning utan särskild tanke undviker att blanda. Det gäller också maskinleverantören till jobbet. -Det verkar korkat av mig att envisas, när jag inte trots två olika maskiner, fem operativ och tre år inte får det att fungera ;)).
LarsSv: Blanda S-ATA- och P-ATA-diskar i en maskin?
En fundering: Hur "kör" du s-ata-diskarna i bios? Man brukar kunna välja mellan att emulera dem på lite olika sätt, samt "rent" s-ata-läge. Det skulle kunna vara värt att kolla, jag _tror_ att windows är mer "duktig" och följer vad bios säger, men linux _tror_ jag är lite mer radikal och blåser på och skiter lite mer i bios. Skulle kunna vara ett tänkbart problem.Sv:Blanda S-ATA- och P-ATA-diskar i en maskin?
Jag är inte riktigt säker på att kunna svara dig riktigt? Jag fick ett förslag från ASUS att ställa S-ATA-diskarna till compatible or enhanced i BIOS. -Det vara bara att ingen av inställningarna ingick i repertoaren för vare sig A8N- eller A8N32-kortet.
De inställningar jag har och har kört oförändrat är i A8N-kortet:
Extended IDE Drive Auto [None]
Access Mode Auto [Large]
HDD SMART Monitoring Disabled [Enabled]
Silicon SATA Controller Enabled [Disabled]
Motsvarande i A8N32-kortet är:
LBA/Large Mode Auto [Disabled]
Block (Multisector Transf) M Auto [Disabled]
PIO Mode Auto [0/1/2/3/4]
DMA Mode Auto [SWDMA(n)/MWDMA(n)/UDMA(n)]
SMART Monitoring Auto [Dis-/En-abled]
32Bit Data Transfer Enabled [Disabled]
Silicon Image Mode SATA2 Mode [RAID Mode/Disabled]
Det hävdade samma ASUS-supporter var helt korrekt och skulle inte ändras? Sitt förslag (compatible or enhanced ) och vart det tog vägen kunde han aldrig förklara....
När jag förra gången kallade detta ett Windowsproblem kom jag efteråt på att det var reduktionistiskt av mig ;). Det är alldeles definitivt också ett ASUS-problem!
Hoppas du hade tålamod vänta!
Sv: Blanda S-ATA- och P-ATA-diskar i en maskin?
Så här svarade ASUS: Dear Valued ASUS Customer
I checked your settings and nothing needs to be changed. I checked other people with the same
motherboard and none have heard of this problem before. Make sure you have the latest BIOS
installed.
Best Regards
ASUS TMSS Support
..apropå mjukvaruuppdateringar och deras värde alltså ;)) utom som supportsvar förstås.
Skämt åtsidan! Det här har varit ett problem, och är, sedan länge. När BIOS-uppgraderingar bara tillförde nya problem och inte förändrade kopierings-/flyttnings-/raderingsproblemet förändrades hållningen från ASUS från att tala om childhood problems hos kortet till att inte medge något problem ö h. -Sorgligt, men tack för att du tog frågan på det allvar den varit för mig! /Lars
PS. Har nu kollat uppslaget med diskarnas "transfer mode" över tid: De ligger stabilt på:
IDE: Ultra DMA 6
SATA: Serial ATA DMA
och det beskrivna problemet kvarstår. DS.Sv: Blanda S-ATA- och P-ATA-diskar i en maskin?
Så mycket lättare -och hederligare- livet vore om ASUS och/eller deras underleverantörer, i det här fallet nVidia, kunde medge sådana enkla fakta. -Men det är i en annan värld. /LarsSv: Blanda S-ATA- och P-ATA-diskar i en maskin?
Men fördelen med Asus moderkort är att de har 3 års garanti. Bara att kontakta säljaren eller Asus (08 587 69 407)