Hej, jag har ställt frågan tidigare men gör ett nytt försök för att få hjälp. På min gamla ME har diskettenheten (A) blivit flyttbar. Anledningen är troligtvis ett felaktigt uttagande mellan en usb-enhet via digitalkamera och datorn. Mao, det gjordes ingen ordentlig och säker avstängning av kablen till usb-enheten innan den togs bort. Kan du boota på disketstationen så är den och styrenheten ok, men går det inte så är det Jag tror tyvärr att du har en poäng med att det är fel på moderkortet, och att det i så fall uppstod när usb-enheten inte stängdes av ordentligt. <b>Sedan, varför kan jag inte köra disketter som tidigare är använda på ME på en dator med XP?</b> Det jag menade med att boota på diskettstationen var att du skulle Visst kan man köpa det, men det hjälper ju inte mig när jag har en massa viktig information på disketterna som jag vill åt.A-diskenhet - XP vs. äldre OS
Efter att ha letat efter info har jag förstått att det nu fattas en drivrutin för a-enheten. Varje gång jag sätter in en diskett säger datorn ifrån, den känner inte av diskettenheten öht. Hur gör jag för att åtgärda detta på enklast och snabbaste vis?
Sedan, varför kan jag inte köra disketter som tidigare är använda på ME på en dator med XP? Jag har försökt men XP vill att jag omformaterar disketten till följd att allt på denna försvinner. Hur kommer man förbi detta problem?
vänligen/LillanSv: A-diskenhet - XP vs. äldre OS
tyvärr så att något av dem som är trasig.
Tyvärr så skulle jag tro mera på att det är styrenheten på moderkortet som det är fel på.
Har du provat diskettstationen i en annan dator så att du vet att den är hel?Sv:A-diskenhet - XP vs. äldre OS
Jag har inte testat diskettstationen på någon annan dator, men vad menar du med att boota diskettstationen? Jag har bootat hela datorn flera gånger, gått in i a-diskenheten och försökt återställa fel osv men nada.
Hur gör jag med själva disketten då? Varför kan man inte köra den i XP utan att allt försvinner?
tack för svar!Sv: A-diskenhet - XP vs. äldre OS
Tror inte det har med ME vs. XP. Det är inte helt ovanligt att disketter som är skrivna i en dator (diskettstation) inte går att läsa i en annan dator (diskettstation). När diskettstationerna börjar bli lite gamla och slitna skriver de inte på rätt ställe, oftast går det läsa den i samma dator, men i en annan får du detta fenomenet. Så troligtvis är det diskettstationen i någon av datorerna som börjar ge sig. För att slippa denna typ av problem är min rekommendation att köpa ett USB-minne istället :)
/JohanSv: A-diskenhet - XP vs. äldre OS
starta med en startdiskett, startar den då på den så är diskettstationen och controllern hela.
PS!
Den ska bara starta på disketten INTE gå vidare i XP, för då kan den i alla fall ha bottat efteråt på HD:nSv:A-diskenhet - XP vs. äldre OS