Hej Rent spontant: Enklast skulle vara att sätta upp det på servern så att ditt andra exempel fungerar. En annan variant, som verkar knölig, skulle väl vara att skriva någon egen historia som kan enumrera interface på en komponent och skicka över nätverket. Någon klient/server-historia. Men känns som att det är överkill när det borde finnas färdigt?Automatisera citrix applikation
Mitt företag har börjat slänga över applikationer på Citrix.
Dock är vissa applikationer fortfarande lokala och skall så vara.
Säg att jag har ett vba makro som tidigare automatiserat en applikation som legat lokalt - som nu ligger på terminal server och således är oåtkomlig lokalt. Då har jag ett problem.
Nu undrar jag om det finns något sätt jag kan komma åt den applikationen inifrån mitt vba makro, trots att den ligger på en citrixburk? Kan man automatisera inloggningen och använda den numer citrixbaserade applikationen som man använder ett com-objekt?
Förr gick det att göra såhär:
<code>
Sub automate()
dim obj as object
set obj=createobject("myApp.myobj") 'instansen skapas på min dator
end sub
</code>
Nu vill jag göra TYP såhär
<code>
sub automate()
dim obj as object
set obj=creeateobject("myapp.myobj", "the remote computer")
end sub
</code>
...vilket givetvis inte funkar, då den numer citrixbaserade applikationen inte nödvändigtvis är annonserad som ett comobjekt på servern - men ni fattar principen?
Jag skulle vilja ha ett automatiseringsobjekt som dels loggar in mig automatiskt, som streamar kommandon fram och tillbaks från citrixapplikationen till min lokala datorapplikation.
Är det någon som har kunskaper om sånt här, eller vet var jag skall vända mig?
Google hjälper föga ;)Sv: Automatisera citrix applikation